YLE Etelä-Karjala: Maahanmuuttajien oppimisvaikeudet haaste kunnille 11.3.2010
Oppimisvaikeuksien toteaminen voi olla hankalaa, sillä maahanmuuttajien arviointiin ei voida käyttää samoja menetelmiä kuin suomalaisoppilaisiin. Oppimisvaikeuksien syyt voivat olla kieli- ja kulttuurisidonnaisia.
Tämä johtuu siitä, että maahanmuuttajien kieli- ja koulutustaustat ovat vaihtelevia. Kunnat joutuvatkin käyttämään soveltavia keinoja ongelmien löytämiseen. Konsultoiva psykologi Elise Sailaksen mukaan maahanmuuttajien oppimisvaikeuksiin puuttuminen on tärkeää lasten ja nuorten jatko-opintojen kannalta. Maahanmuuttajalasten oppimisvaikeuksia käsitellään torstaina seminaarissa Lappeenrannassa.
Viisasten kivi haussa
Lappeenrannan kaupungin perusopetusjohtaja Mari Routti allekirjoittaa Sailaksen huomiot maahanmuuttajalasten oppimisvaikeuksien arvioinnissa.
- Syiden kartoittaminen on haastavaa, sillä syyt voivat olla kieli- ja kulttuurisidonnaisia.
Routin mukaan maahanmuuttajaoppilaiden oppimisvaikeuksien löytämiseen ei ole löydetty viisasten kiveä. Syitä kartoitetaan soveltuvin keinoin.
Kunnat voivat järjestää maahanmuuttajalapsille- ja nuorille peruskouluun valmistavaa opetusta. Vuoden aikana paino on erityisesti suomen kielen opettelussa ja suomalaiseen koulukulttuuriin tutustumisessa.
Joidenkin oppilaiden kohdalla oppimisvaikeuksia voi tulla esille jo valmistavan opetuksen aikana.
- Tämän takia on tärkeää, että myös valmistavan opetuksen oppilaat saavat laaja-alaisen erityisopettajan tukea. Samalla voidaan koko ajan arvioida, missä ongelmat ovat, Sailas sanoo.
Valmistavan opetuksen jälkeen maahanmuuttajaoppilas siirtyy yleisopetukseen omaan lähikouluunsa. Suomen kielen taitoa vahvistetaan opettamalla suomea toisena kielenä.
Lisäksi oppilaalle laaditaan oma opetussuunnitelma. Näin toimitaan ainakin Lappeenrannassa.
- Jokaisessa koulussa on opettaja, joka voi opettaa suomea toisena kielenä. Heitä on koulutettu myös havaitsemaan mahdollisia oppimisvaikeuksia, kertoo perusopetusjohtaja Routti.