torstai 28. lokakuuta 2010

Svenska YLE: Muxlim - muslimernas Facebook

Svenska YLE: Muxlim - muslimernas Facebook 28.10.2010

Små företag har svårt att tävla med Facebook, men de kan hitta sin egen nisch bland de sociala nätverken. Finländska Muxlim har blivit världssuccé bland muslimer.

För många är sociala nätverk synonymt med Facebook. Bolaget är uppe i en halv miljard användare och i går meddelade Myspace att de ger upp den direkta konkurrensen mot Facebook. För mindre företag kan det därför vara en bättre strategi att hitta en nisch.

Yammer har valt att rikta in sig på privata sociala nätverk för företag, Last.fm fokuserar på musikälskare och finländska Muxlim riktar in sig på muslimer. Det faktum att kombinationen socialt nätverk för muslimer och Finland inte låter som den mest naturliga kopplingen har bolaget använt till sin fördel.

- I början var det lätt att få uppmärksamhet utomlands. Det är en så pass unik historia, att den här typens företag är baserat i Finland. Finland har också ett gott rykte utomlands till exempel i fråga om neutralitet, säger Muxlims vd Mohamed El-Fatatry.

Det avlägsna läget har ändå också lett till vissa problem. Investerare har ändå varit misstänksamma mot att investera i ett finländskt företag. Muxlim har uppmanats flytta till Dubai eller USA, främst för att investerarna är baserade där och har koll på lagstiftningen.

Facebook inget hot

Bland de sociala nätverken är konkurrensen stenhård. Muxlim har existerat i några år och har nu 20 till 25 miljoner användare årligen. Marknaden förändras ändå snabbt. Myspace, det ledande sociala nätverket ännu för några år sedan, meddelande i går att de ger upp den direkta konkurrensen mot Facebook. Myspace satsat istället mer på musik och underhållning.

El-Fatatry ser ändå inte Facebook som ett hot mot Muxlim. - Facebook är en plattform som är öppen för andra parter. På samma sätt som det finns spel på Facebook finns Muxlim också där. Att rikta in sig på muslimer har sina fördelar. Muslimer är en otroligt stor grupp som samtidigt är missförstådd. Att marknaden är så underutvecklad är ett stort plus, säger han.

Tanken om ett socialt nätverk för en viss religion må låta lite exkluderande. Mohamed El-Fatatry är också noggrann att påpeka att nätverket inte är för muslimer utan att sidorna handlar om muslimsk livsstil och kultur. Även om 95 procent av Muxlims användare är muslimer finns också andra religioner representerade i nätverket.