Vantaan Sanomat: Romanilapset halutaan pitää koulun penkillä 24.10.2010
Koulutuksen puute on eriarvoisuuden perusta. Se pätee yhtä hyvin valtaväestöön kuin romaneihinkin.
–On tärkeää, että aikuinen arvostaa lapsensa koulunkäyntiä, sanoo asiantuntija Satu Blomerus. Hän vaikuttaa opetushallituksen romaniväestön koulutusryhmässä.
Suomen romanilapsista ja -nuorista huomattavan moni jää luokalleen tai keskeyttää peruskoulun valtaväestön nuoriin verrattuna. Romanien tilanteen arvioidaan olevan Vantaalla hieman parempi kuin koko maassa.
Ilman koulutusta on vaikea saada työtä ja tästä seuraa toimeentulovaikeuksia.
Vantaan kaupungin sivistystoimi ja opetushallitus ovat lähteneet tukemaan romanilasten perusopetusta.
Keskeinen tavoite on, että romanioppilaat löytäisivät paremmin paikkansa peruskoulussa, saisivat päättötodistuksen ja jatkaisivat perusopetuksesta toisen asteen opetukseen.
Vantaalla on saavutettu myönteisiä tuloksia. Oppilaat osallistuvat kaupungissa hyvin esiopetukseen. Perusopetuksessa on noin 75 romanioppilasta, joista romanikielen opiskeluun osallistuu 40-50 oppilasta.
Romanikielen opiskelussa Vantaa on ollut edelläkävijä; takana on jo 20 vuoden perinne.
Oppilaiden ongelmatilanteisiin halutaan tarttua ajoissa.
Poissaolot ja rikkonainen kouluhistoria ovat romaneilla aika yleisiä. Poissaolojen vuoksi opintojen kurominen on haastavaa.
Keinoja tilanteen parantamiseksi on paljon, kun niistä otetaan niskasta kiinni.
–Tärkeitä ovat kahdenkeskiset keskustelut oppilaan kanssa ja hyvin toimiva vanhempien ja opettajien kontakti, toteaa Hanna-Mari Sarlin. Hän suunnittelee opetusta kaupungin sivistystoimessa.
Erityisesti murrosiässä romaninuori voi pudota opetuksesta. Yläkouluiässä tehdään usein valintoja esimerkiksi pukeutumisessa ja suhtautumisessa sukuun.
Sarlinin mukaan keskeistä on lapsen kokonaisvaltainen tukeminen ja siirtymävaiheiden tuki, kun ollaan lähdössä perusopetuksesta toiselle asteelle.
–On tärkeää puuttua ajoissa ongelmiin. Se koskee kaikkia oppilaita. Heidän on toimittava samojen sääntöjen ja ohjeiden mukaan, korostaa Mertsi Lindgren.
Nykyään Vantaalla vaikuttava Lindgren on työskennellyt aiemmin muun muassa koulunkäyntiavustajana ja romanikielen opettajana Helsingin kouluissa.
Seminaari
Romanivanhempien seminaari järjestetään 30.-31.lokakuuta.
Seminaarin pitopaikkana on Vantaan seurakuntayhtymän leirikeskus Kuntokalliossa Karhusaaressa Helsingissä.
Seminaarin tarkoituksena on auttaa kodin ja koulun välisessä yhteistyössä, tukea romanikotien osallisuutta lastensa koulutuksen kehittämisessä ja edistämisessä.
Päivien sisältönä ovat koulutukselliset ja kasvatukselliset kysymykset.
Tilaisuuden järjestävät yhteistyössä opetushallitus ja Vantaan kaupungin sivistystoimi.
Seminaari on osallistujille maksuton.
Koulu ja työ ankkureina
Romanien asioita Vantaalla on korjattu parinkymmenen viime vuoden ajan. Aktiivi Rosa Åkerlund on seurannut pitkään kehitystä aitiopaikalla, sillä hän toimi 18 vuotta yhteyshenkilönä kaupunkiin päin.
–Koulutus on ykkössijalla. Nuoren pitäisi saada peruskoulu päätökseen, jatkaa opintoja, saada ammatti ja työtä. Elinehto koulunkäynnin onnistumiselle on asunto. Asuntoasiat ovat parantuneet Vantaalla. Kaupunki on ottanut meidät tosissaan, pohtii Åkerlund.
Romanikodeissa tiedostetaan koulutuksen välttämättömyys. Jos suku ja suvun vanhemmat kannustavat opiskeluun, koululaisen mahdollisuudet onnistua opintiellä paranevat.
–Lapset ja nuoret, työllisyyden edistäminen ja kulttuuri ovat romaniohjelman kolme keskeistä teemaa, toteaa Vantaan paikallisromanityöryhmän puheenjohtaja ja kaupungin vapaa-aika- ja asukaspalvelujen toimialajohtaja Heidi Nygren.