Helsingin Sanomat: Oikeusaputoimistot houkuttelevat turvapaikanhakijoita kännyköillä 27.6.2014
Turvapaikanhakijoita houkutellaan asiakkaiksi asiantuntemattomiin oikeusapua tarjoaviin toimistoihin. Värväys tapahtuu esimerkiksi niin, että asiakkaaksi suostuvalle maksetaan pieni rahasumma tai annetaan kännykkä.
Värväävät yritykset ovat yleensä useita palveluja tarjoavia toimistoja. Niiden palvelutarjontaan kuuluvat oikeusavun lisäksi esimerkiksi tulkkauspalvelut, eivätkä oikeusapua tarjoavat yleensä ole asianajajia vaan muita oikeusavustajiksi muodollisesti päteviä, joilla on lupa tarjota oikeusapua.
Ilmiöstä on havaittu merkkejä jo usean vuoden ajan.
"Hajahavaintoja tästä on tehty, mutta ilmiön laajuutta on vaikea arvioida", Metsälän vastaanottokeskuksen johtaja Pekka Nuutinen sanoo.
Värväyksen lisäksi ilmiöön liittyy katteettomia lupauksia, ammattitaidottomuutta ja pätevien asianajajien mustamaalausta.
"Tilanne pitäisi nyt selvittää kunnolla", Nuutinen vaatii.
Turvapaikanhakijoilla on oikeus maksuttomaan oikeusapuun ja myös oikeus valita, käyttääkö valtion oikeusaputoimistojen vai yksityisten lakitoimistojen palveluja.
Nuutinen tinkisi valinnanvapaudesta, jos niin voitaisiin karkottaa värvärit turvapaikanhakijoiden kimpusta.
"Jos yhteiskunta maksaa turvapaikanhakijan oikeusavun, oikeusaputoimiston pitäisi voida määrätä, kuka turvapaikanhakijaa avustaa. Näin varmistettaisiin asiantunteva ja ammattitaitoinen apu. Omalla rahallaan maksavat turvapaikanhakijat saisivat sitten toimia niin kuin haluavat", Nuutinen sanoo.
Asiasta uutisoi ensimmäisenä Advokaatti-lehti. Sen mukaan epäeettinen värväys tiedostetaan oikeusaputoimistojen ja vastaanottokeskusten lisäksi myös oikeusministeriössä. Vaikka värväys on epäeettistä, se ei välttämättä täytä minkään rikoksen tunnusmerkkejä.