Yle: Kansainvälisyys kasautuu tytöille 3.9.2013
Taru Siekkinen: Kansainvälistymismahdollisuuksien tasa-arvo koulutuksessa (pdf)
Oppilaitosten kansainvälistymismahdollisuuksissa on suuria eroja. Häviäjiä ovat pojat, alemmista sosiaaliryhmistä tulevat, erityistukea tarvitsevat, perheelliset opiskelijat ja maahanmuuttajat.
Kansainvälistyminen ei ole Suomen oppilaitoksissa kaikkien ulottuvilla. Esimerkiksi maaseudulla koulujen kielitarjonta on heikompaa kuin kaupungeissa. Lisäksi kansainvälistymiseen vaikuttavat sosioekonominen tausta ja sukupuoli: tytöt ja hyvin toimeen tulevat kansainvälistyvät, kun taas pojat ja alemmista sosiaaliryhmistä tulevat ovat häviäjiä.
Tiedot käyvät ilmi Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksen selvityksestä, jossa tarkasteltiin ensimmäisen kerran kansainvälistymisen tasa-arvoisuutta eri koulutusasteilla.
Tutkija Taru Siltala kertoo, että eniten kehittämistä on peruskoulussa, lukiossa ja ammatillisissa oppilaitoksissa. Parhaiten tasa-arvo on toteutunut korkeakouluissa, missä käytännössä kaikki halukkaat pääsevät vaihtoon.
- Tästä huolimatta alemmista sosioekonomisista taustoista lähtöisin olevat opiskelijat lähtevät muita harvemmin ulkomaille, vaikka Kelan opintotukea saa myös vaihto-opiskeluun, Siekkinen lisää.
Tasa-arvo on suomalaisen koulutusjärjestelmän perusta
Selvityksen oppilaitosten kansainvälistymismahdollisuuksista on tilannut Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO.
CIMOn asiantuntija Anne Siltala muistuttaa, että tasa-arvo on suomalaisen koulutusjärjestelmän perusta. Kansainvälinen kokemus tuo hänen mukaansa monia välttämättömiä taitoja ja siksi mahdollisuus siihen tulisi olla tasavertaisesti kaikkien ulottuvilla.
- Kielitaidon ja kulttuurienvälisen osaamisen lisäksi kansainvälinen kokemus kasvattaa muun muassa joustavuutta, ongelmanratkaisutaitoja ja suvaitsevaisuutta. Sekä monikulttuurinen yhteiskunta että kilpailukyky tarvitsevat kansainvälistä osaamista, Siltala huomauttaa.
Lisää vastuuta oppilaitoksille
Selvityksessä suositellaan, että oppilaille ja opiskelijoille pitää taata mahdollisuus opiskella kulttuurienvälisiä taitoja omassa oppilaitoksessaan, esimerkiksi kotikansainvälistymällä ja uuden teknologian avulla. Aliedustettuihin ryhmiin ja heidän erityistarpeisiinsa tulee kiinnittää enemmän huomiota.
Lisäksi kouluille tulee asettaa selkeitä tavoitteita ja siirtää vastuuta kansainvälistymisestä yksittäisiltä opettajilta enemmän oppilaitosten tasolle ja tasoittaa näin koulujen välisiä eroja. Kansainvälistymisen merkityksestä tulisi myös herättää enemmän yhteiskunnallista keskustelua, jotta sen merkitys tunnistettaisiin paremmin.
Mistä on kyse?
- Kansainvälistymisen tasa-arvoisuutta koulutuksessa on tutkittu ensimmäisen kerran Suomessa.
- Selvityksen mukaan oppilaitosten kansainvälistymis-mahdollisuuksissa on suuria eroja.
- Kansainvälisyys kasautuu tytöille ja ylemmille sosiaaliryhmille.
- Parhaiten tasa-arvo on toteutunut korkeakouluissa.
tiistai 3. syyskuuta 2013
Yle: Kansainvälisyys kasautuu tytöille
klo
14.01
Avainsanat:
kielitaito,
koulu,
maahanmuuttajat,
monikulttuurisuus,
opiskelu,
Taru Siekkinen