Turkulainen: Suomalaiset muslimit eivät kieltäisi burkaa 21.7.2010
Euroopassa jo kolme maata valmistelee burka-kieltoa: Ranska, Belgia ja Espanja. Ranskassa parlamentin alahuone on hyväksynyt selvällä enemmistöllä lakiesityksen, joka kieltää kasvot peittävien huntujen käytön julkisilla paikoilla. Jos vielä parlamentin ylähuone hyväksyy lain syyskuussa, Ranskassa ei saa enää jatkossa käyttää täysin kasvot peittävää burkaa tai niqabia, joka jättää vain silmät näkyviin. Sen sijaan huivia saa käyttää.
Ranskan burka-kielto on herättänyt keskustelua myös Suomessa. Nettipalstoilla moni vaatii, että Suomessakin burka pitäisi kieltää. Turun suomalaiset musliminaiset ymmärtävät lakiehdotuksen, jos siinä on kyse turvallisuussyistä.
–Terrorismin kitkemisen ymmärrän ja sen jos ajatellaan, että burkaa käytetään väärin, mutta tällä lailla synnytetään vain vastakkainasettelua, Turun suomalaisten musliminaisten hallituksen jäsen Pirjo Marouf sanoo.
Hänen muslimisiskonsa Saila Kujanpää hyväksyisi burka-kiellon, jos se tehtäisiin turvallisuussyistä.
– On kuitenkin ongelmallista, jos lakia perustellaan sillä että burka alistaa naista tai että sen käyttäminen osoittaa, ettei ole integroitunut ranskalaiseen yhteiskuntaan, hän selittää.
– Ei länsimaissa kukaan pakota naista käyttämään burkaa, se on naisen oma valinta.
Naiset pelkäävät, että burka-kiellolla vain lietsotaan pelkoa islamia kohtaan.
– Euroopassa on ikävä trendi poistaa islamiin liittyviä tunnusmerkkejä, kuten Sveitsin minareettikielto ja keskustelut huivikiellosta monissa miassa ja nyt tämä Ranskan lakiehdotus, Kujanpää toteaa.
– Ei islam Euroopasta silti katoa, Katja Harjunharja toteaa.
Kuuma kesällä, kylmä talvella
Suomalaiset musliminaiset eivät itse käyttäisi burkaa. Saila Kujanpään mielestä tavallinen huivi täyttää islamilaisen pukeutumisen kriteerit.
Katja Harjunharjan mielestä burka on liian provosoiva. Sen sijaan niqabia hän on itsekin harkinnut.
– Mutta nähdäkseni kasvojen peittäminen ei ole islamin mukaan pakollista ja käytännössä niqab olisi myös hankala. Niqabi on kesällä kuuma ja talvella hengitys jäätyy kankaaseen.
Pirjo Marouf sanoo olevansa näissä asioissa melko liberaali.
–Aluksi en käyttänyt edes huivia, eikä sitä kukaan vaatinutkaan. Ja mitä olen keskustellut muiden muslimisiskojen kanssa, ei heitäkään kukaan vaadi käyttämään huivia. Nainen käyttää sitä omasta halustaan, jos käyttää.
Marouf sanoo, että mitä pidemmälle hän pääsi islamin opiskelussa, sitä enemmän häntä alkoi miellyttää huivin käyttö.
– Ei huivi silti ole mikään islamin peruspilari. Minulla on muslimiystäviä, jotka eivät käytä huivia. Turun musliminaisten pukeutuminen vaihtelee huivittomasta kasvonsa peittäviin, enkä luokittele heitä pukeutumisen mukaan. Meidät erottaa ei-muslimeista uskontunnustus ja rukoilu. Rukoilemme viidesti päivässä.
Pukeutuminen on henkilökohtaista
Naiset pohtivat, että jos lainsäädännöllä lähdetään ohjaamaan ja rajoittamaan kansalaisten pukeutumista, siitä ei ole hyviä seurauksia. Kieltolait saattavat synnyttää vastarintaa.
– Pukeutuminen on henkilökohtainen asia. Sillä viestitään omaa ajatusmaailmaa ja persoonaa. Se kuuluu ihmisen perusoikeuksiin demokraattisessa maassa. Niqabia käyttävät ovat päätyneet ratkaisuunsa tarkan harkinnan jälkeen ja se tuntuu heille sillä hetkellä oikealta tavalta pukeutua. Tunnistustilanteessa naisen on tiedettävä ja hyväksyttävä velvollisuutensa. Burka tai niqab pitää avata, jos siihen on erityinen tarve, Turun suomalaiset musliminaiset linjaavat.
Saila Kujanpää sanoo, että Koraanissa puhutaan pukeutumisesta itse asiassa hyvinkin vähän.
– Valon Suurassa sanotaan, että naisen ei tule näyttää sulojansa tavallisuudesta poiketen ja että huntu peittää heidän povensakin.
Yleisin tulkinta on, että naisella saavat kasvot ja kädet näkyä. Hiukset ja muu osa kehosta peitetään vieraitten miesten läsnäollessa, kun tyttö tulee murrosikään. Muslimimiehetkään eivät kulje julkisella paikalla pelkissä shortseissa, se ei ole sopivaa.
– Itse mietin, miksi länsimaissa halutaan pukeutua yhä vain paljastavammin. Kaduilla kuljetaan lähes alasti. Kun ajattelee esimerkiksi keski-ikäistä naista, monta kertaa sievä tunika pukisi häntä paljon kauniimmin kuin tiukka toppi, Pirjo Marouf toteaa.