torstai 16. syyskuuta 2010

TAKK: Puhu minulle suomea -tempaus

TAKK: Puhu minulle suomea -tempaus 16.9.2010

Perjantaina 17.9. klo 10-13 Hämeenpuiston Metsoaukiolla järjestettävä leikkimielinen Puhu minulle suomea –tempaus haastaa kaikki tamperelaiset puhumaan suomea maahanmuuttajien kanssa. Tampereen aikuiskoulutuskeskuksen maahanmuuttajaopiskelijat sekä Tampereen korkeakoulujen kansainväliset opiskelijat kutsuvat kaupunkilaiset mukaan hulvattomiin kisailuihin, kahvittelemaan ja juttelemaan kanssaan - suomeksi.

Lisäksi luvassa on hennamaalausta, vanhoja venäläisiä moottoripyöriä ja salsaopetusta. Tamperelainen kielikoulutuspalvelu WordDive jakaa tapahtumassa ilmaisia lisenssejä suomen kielen verkkokursseihin. Tapahtuman tunnuksena toimivat kirkkaanväriset Puhu minulle suomea –rintanapit.

Tapahtuman tarkoituksena on kannustaa suomalaisia puhumaan maahanmuuttajille suomea ja helpottaa näin maahanmuuttajien mahdollisuuksia päästä paremmin sisään yhteiskuntaamme. Samalla muistutetaan, että maahanmuuttajien puhuma suomen kieli on osa rikasta suomen kieltä ja että suomea voi puhua monella tavalla. Maahanmuuttajien suomi on kielimuoto siinä missä murteetkin.

Tapahtuman järjestävät Tampereen aikuiskoulutuskeskus ja Tampereen yliopiston, Tampereen teknillisen yliopiston ja Tampereen ammattikorkeakoulun yhteinen WorkPlace Pirkanmaa -hanke. Mukana tapahtumassa ovat myös TyöMaa –projekti, Työvoiman maahanmuutto –hanke ja Hämeenpuiston ystävät ry. Korkeakouluissa tapahtuma on osa keväällä 2010 käynnistynyttä Puhu minulle suomea –kampanjaa. TAKK järjesti tapahtuman edellisen kerran keväällä 2009.