perjantai 22. elokuuta 2014

HS: Epäilyjä ja suoraa rasismia: Osa asiakkaista karttaa tummaihoisia taksinkuljettajia

Helsingin Sanomat: Epäilyjä ja suoraa rasismia: Osa asiakkaista karttaa tummaihoisia taksinkuljettajia 22.8.2014
Helsingin Sanomat: Taksiasiakkaat antavat kielitaidosta risuja ja ruusuja
Helsingin Uutiset: Taksikuskin valinta tolpalla – rasismia vai asiakkaan oikeus?

Ulkomaalaistaustaiset kuskit kohtaavat epäilyjä kielitaidosta ja paikallistuntemuksesta mutta myös suoraa rasismia

Länsiterminaalin taksitolpalla seisoo kymmenkunta asiakasta. Taksinkuljettaja Masawud Magaji odottaa tolpalla turhaan. Yksikään ihmisistä ei tule kyytiin. He odottavat toista autoa.

"Minun tulee paha mieli. Mietin kaksi kolme tuntia, mikä vika minussa on, lopetanko tämän työn tai muutanko pois Suomesta", kertoo Ghanassa syntynyt Magaji.

Pohdittuaan asiaa aikansa hän unohtaa tapauksen, mutta seuraavana päivänä sama saattaa toistua. Kuluneen vajaan viikon aikana kolme asiakasta on kieltäytynyt tulemasta Magajin kuljettamaan taksiin.

"Minusta se on rasismia. Meillä on paljon asiakkaita. Vain harvat tekevät näin", Magaji korostaa.

Saman pulman kanssa painivat Magajin mukaan monet muutkin tummaihoiset kollegat. Yksi heistä on ghanalaislähtöinen Stanley Nyarko Aboagye.

"Olen jonossa, ja asiakas tulee autoon. Vittu neekeri, hän sanoo ja menee seuraavaan autoon."

Tavallisimmin kyydistä kieltäytyvät keski-ikäiset asiakkaat, Nyarko Aboagye sanoo.

Ilmiö on tuttu myös ammattiliitossa.

"Ihan todellista on. Erityisesti se kohdistuu mustiin miehiin", sanoo Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton aluetoimitsija Jari Korhonen.

Hänen mukaansa vastuu kuljettajien tasa-arvoisesta kohtelusta on työnantajalla.

Taksiliittoon asti tieto asiakkaiden käyttäytymisestä ei ole kiirinyt.

"Se on pöyristyttävää varsinkin, jos siihen liittyy rasistisia kommentteja. Ihmisellä on oikeus valita palveluntarjoaja, mutta jos se johtuu rasistisista lähtökohdista, niin se ei ole missään tapauksessa hyväksyttävää", sanoo Taksiliiton viestintäpäällikkö Katja Saksa.

Yhdeksän vuotta Suomessa asunut Nyarko Aboagye toivoo, että kaikkia taksinkuljettajia kohdeltaisiin tasa-arvoisesti. Hänen mukaan syrjintä vaikuttaa myös asiakkaan turvallisuuteen.

"Työpäivät ovat 9–11-tuntisia. Siinä pitää keskittyä. Jos kohtaan syrjintää, en pysty enää keskittymään kunnolla ja teen virheitä."

Kyydistä kieltäytymiseen ei aina liity rasismia. Etenkin vanhat ihmiset luulevat, että ulkomaalaistaustaiset kuljettajat eivät puhu suomea. Magaji kertoo mummosta, joka meni ensin toiseen autoon siksi, ettei osaa englantia.

"Kun hän tuli kyytiin, keskustelimme ja hän huomasi, että ajoin tosi hyvin. Lopuksi hän kiitti ja antoi minulle kaksi euroa tippiä."

Kaikilla kuljettajilla pitäisi olla riittävä suomen kielen taito, sanoo Helsingin Taksiautoilijoiden toiminnanjohtaja Anssi Roitto.

"Ilman riittävää kielitaitoa on mahdotonta läpäistä taksinkuljettajan peruskurssin kirjallista koetta", Roitto sanoo.

Vain peruskurssin ja paikallistuntemuskokeen läpäisseet kuljettajat saavat luvan ajaa taksia. Helsingissä on 3 500–4 000 kuljettajaa, jotka ajavat taksia vähintään satunnaisesti. Heistä 10–20 prosenttia on ulkomaalaistaustaisia, Roitto arvioi.

Espoossa ja Vantaalla aktiivisia kuljettajia on noin 2 500.

Asema-aukion taksitolpalla on torstaina aamupäivällä vilskettä. Ulkomaalaistaustaiset kuljettajat saavat asiakkailta kritiikkiä paikallistuntemuksesta.

"He palvelevat kyllä hyvin, mutta kumpikin on eksyksissä. He kysyvät minulta, minne pitää mennä. En minä tiedä, kun minulle on annettu vain osoite. Olemme kaksi onnetonta yhdessä", jyväskyläläinen Sari Kujanpää nauraa.

Oikea reitti on kuitenkin aina löytynyt navigaattorin avulla.

Lähes vuoden taksia ajaneet Magaji ja Nyarko Aboagye myöntävät, että joskus tulee ajettua harhaan.

"En voi tietää koko Helsinkiä, ja joskus navigaattori ohjaa väärin tai paikka on uusi, eikä navigaattori löydä sitä", Magaji sanoo.

Jos näin käy, miehet kertovat sammuttavansa taksamittarin ja kääntyvänsä asiakkaan puoleen.

Syrjintään syyllistyvät myös työkaverit, ghanalaislähtöiset miehet kertovat. Taksitolpalla vallitsee käytäntö, että asiakas ohjataan aina ensimmäiseen autoon. Aina se ei kuitenkaan toimi. Magaji kertoo esimerkin viime viikolta.

"Olin ensimmäisenä jonossa. Neljä ihmistä kieltäytyi kyydistä. He menevät toisen taksin luo. Kuljettajalla oli tupakkatauko. Hän ohjasi asiakkaat takanaan olevaan autoon."

Jonossa kolmantena ollut auto otti kyydin.

"Kuljettajan olisi hyvä huomauttaa asiakkaalle, että ensimmäinen auto on tuolla edellä. Se on kohteliasta, koska sen auton kuljettaja on odottanut kyytiä pisimpään", Katja Saksa Taksiliitosta toteaa.

Magaji kertoo kysyneensä suomalaiskuljettajilta, toimivatko he mielestään oikein. Kunnollista vastausta hän ei saanut.

"Toinen sanoi, että hän tarvitsee asiakkaita ja saa niitä. Mitä, sanoi toinen. Hän puhui minulle kuin en olisi tärkeä. Minusta hän ei halua, että teen töitä."

Taksinkuljettajista oli Helsingissä vielä muutama vuosi sitten kova pula. Tilanne on parantunut, mutta vastavalmistuneet kuljettajat työllistyvät pääkaupungissa yhä hyvin. Ei siis ihme, että Taksiliitossa kannetaan huolta kuljettajien pysymisestä alalla.

"Jos syrjintää esiintyy, niin kuljettaja saattaa lopettaa, ja sitähän emme tietenkään halua. Jokainen työntekijä alalla on tärkeä", viestintäpäällikkö Saksa sanoo.

Magaji pitää kuitenkin työstään. Hän toivoo, että voisi vaikuttaa asenteisiin.

"Tiedän monia taksikurssin suorittaneita, jotka eivät pysty tekemään töitä. En halua jäädä kotiin tämän asian takia. Siksi minä puhun."


___________________________________________

Helsingin Uutiset: Taksikuskin valinta tolpalla – rasismia vai asiakkaan oikeus?

Taksilain mukaan asiakkaalla on oikeus valita taksinsa. Joskus tolpan ensimmäisen auton sivuuttaminen johtaa kuitenkin kuskien välisiin konflikteihin.

Erimielisyydet taksin valinnasta ovat johtaneet pahimmillaan jopa käsirysyyn taksitolpilla. Taksilain mukaan asiakkaalla on oikeus valita taksi. Osa kuljettajista kuitenkin kokee joutuneensa syrjityksi, jos asiakas valitsee taksin ihonvärin perusteella.

Helsingin Taksiautoilijat ry:n puheenjohtaja Jukka Kuusisto on tietoinen tällaisista tapauksista taksitolpilla.

– Yksi sellainen ongelma on välillä taksitolpilla, että asiakas epäilee kuskin kielitaitoa ulkonäön perusteella. Tulee paha mieli näiden kuskien puolesta, koska meillä on tässä ammatissa myös loistavia maahanmuuttajakuskeja, jotka osaavat ammattinsa kiitettävästi, sanoo Kuusisto.

Heinäkuussa taksikuskien uutisoitiin tapelleen asiakkaista Helsingin rautatieaseman taksitolpalla. Kuskien välillä oli tullut erimielisyyttä autojen järjestyksestä sekä asiakkaiden kyytiin ottamisesta. Tilanne johti pahoinpitelyyn.

Tapausta todistanut silminnäkijän kertoo kahakan alkaneen, kun kantasuomalainen asiakas ei halunnut mennä tummaihoisen taksikuskin kyytiin, vaan valitsi toisen taksin jonosta.

Kuusiston mukaan asiakkaan taksivalinta johtaa toisinaan ikäviin tilanteisiin taksitolpalla, mutta käsirysyt ovat toisaalta hyvin harvinaisia.

– Olen nähnyt, että taksin valinta on johtanut konfliktiin. Se ei kuitenkaan ole laatukriteerien mukaista toimintaa, jos kuljettaja tulistuu toiselle, kun asiakas valitsee toisen taksin. Meillä käydään se Trafin hyväksymässä kuljetuskoulutuksessa selkeästi läpi, että asiakas saa valita, minkä taksin haluaa.

Kuusiston toivoisi asiakkaan kuitenkin pitävän ensisijaisena taksijonon ensimmäistä autoa.

– Eihän se ole kauhean kivaa, että valitaan taksijonosta ensimmäisen taksin sijaan joku toinen taksi, jos ei ensimmäisen taksin ottamiseen ole mitään käytännön syytä, kuten liikuntaestettä.

Kuusisto muistuttaa, että taksin valinta tolpalla on samankaltainen tilanne, kuin esittäisi toiveita taksikeskukseen tilauksen yhteydessä. Tilatessaan taksin taksikeskuksen kautta, asiakas helpoimmin esittää toiveensa kulloinkin tarvitsemastaan esimerkiksi kalustosta tai kuljettajan kielitaidosta.

Kuusisto myöntää, että kuskien suomen kielen taidottomuus on joissakin tapauksissa selkeästi esiin nouseva ongelma. Kuusiston mielestä kuskien monikulttuurisuus on kuitenkin taksipalvelussa myös voimavara.

– Asiakkailta tulee tilauksissa välillä toivomuksia, että kuski osaisi jotain tiettyä kieltä kuten englantia, ruotsia tai ranskaa.

Kuusisto sanoo, että palautetta taksikuskin puutteellisesta suomen kielen taidosta tulee verrattain vähän.

– Kielitaidottomuuteen liittyvät ongelmat ovat usein sellaisia, että kuljettaja ei ole osannut reittiä tai määränpään kanssa on ollut epäselvyyttä. Palautetta meille tulee kuitenkin verrattain vähän, jos miettii että Helsingissä ajetaan reilu seitsemän miljoonaa kyytiä vuodessa ja palautetta tulee yhteensä noin 600 vuodessa.

Myös kantasuomalaiset taksikuskit ovat valittaneet epäreilulta tuntuvasta toiminnasta, johon syyllistyvät vähemmistöt.

– Ihmettelin, miten eräs maahanmuuttajataustainen kuski ajaa niin hyvää tiliä, kunnes hoksasin, että musliminaiset hyväksyvät kuljettajaksi vain toisen muslimin, sanoi Helsingissä ajava taksikuski alkukesästä.