tiistai 5. elokuuta 2014

Ilta-Sanomat: Suomalais-kurdilainen laulaja saa tappouhkauksia musiikkivideonsa takia: "Minun piti mennä piiloon"

Ilta-Sanomat: Suomalais-kurdilainen laulaja saa tappouhkauksia musiikkivideonsa takia: "Minun piti mennä piiloon" 5.8.2014

Suomalais-kurdilainen laulaja Helly Luv on kansainvälisen läpimurron kynnyksellä. Naisten ja kurdien oikeuksia ajava laulaja on kuitenkin kohdannut runsaasti vihaa.

Helmikuun alku oli kurdilaulaja Helan Abdullalle, 25, hyvin ristiriitaista aikaa. Artistinimeä Helly Luv käyttävä, Lahdessa miltei koko lapsuutensa ja nuoruutensa asunut laulaja julkaisi 3. helmikuuta YouTubessa musiikkivideonsa Risk It All, ja vain alle vuorokaudessa hän oli yksi Lähi-idän puhutuimpia artisteja.

- Siitä uutisoitiin jo saman illan tv-uutislähetyksissä eri puolilla Lähi-itää, ja kaikki lähti ihan käsistä, Abdulla kertoo.

Nyt jo yli kolme miljoonaa katselukertaa YouTubessa kerännyt musiikkivideo levisi kuin kulovalkea, eikä ihme.

Videon kuvasto kun on hyvin poikkeuksellinen sikäläiseen kulttuuriin suhteutettuna.

Videon aluksi Helly Luv paiskaa katuun polttopullon - niin sanotun Molotovin cocktailin - ja myöhemmin hän tanssii rynnäkkökiväärejä pitelevien peshmerga-naiskurditaistelijoiden edessä.

Abdullalla on videolla yllään vuoroin peshmerga-joukkojen perinteinen univormu, vuoroin lyhyt, kimalteleva bilemekko.

Irakin autonomisessa Kurdistanissa kuvattu, kurdinationalistista sanomaa sisältävä video sai ääri-islamistit raivon valtaan.

- Aloin saada saman tien tappouhkausviestejä. Minun oli pakko piiloutua. Olin piilossa seuraavat pari viikkoa, koska minua etsittiin todella paljon ja monet tahot olivat valmiita maksamaan siitä, että minut tapetaan, Abdulla kertoo.

- Olin varautunut siihen, että video suututtaa joitakin tahoja, eivätkä ääri-islamistit hyväksy sitä. Sikäläisessä kulttuurissa naisen ei ole totuttu puhuvan niin avoimesti, puolustavan oikeuksiaan tai tavoittelevan unelmiaan.

- Olen niin vahvasti sitä kaikkea vastaan. Musiikillani haluankin inspiroida myös muita kapinoimaan sitä vastaan, että joku muu kertoo, miten meidän pitäisi elää. Ja totta kai musiikkini tarkoitus on edesauttaa kurdikansan tavoitetta saada vihdoin oma valtio.

"Osa suvustani käänsi selkänsä minulle"

Oma perhe ja ystävät ovat tukeneet Helania alusta lähtien ja ovat laulajan mukaan suuri osa hänen uraansa. Mutta osa sukulaisista on kääntänyt selkänsä.

- Jotkut sukulaiset lähettivät jopa tappouhkauksia. Se satutti minua, että osa suvustani käänsi selkänsä minulle.

Mutta samaan aikaan Risk It All -video on tuottanut Abdullalle runsaasti hyvää. Abdulla korostaa saaneensa Risk It All -videostaan myös paljon positiivista palautetta ympäri maailman. Ja hänen tavoitteensa olla ensimmäinen kurdistanilainen poptähti on yhä lähempänä.

Los Angelesiin 18-vuotiaana omin päin uraansa luomaan lähteneellä laulajalla on levytyssopimus amerikkalaisen G2 Music -tuotantoyhtiön kanssa ja hän on ehtinyt työskennellä urallaan useiden nimekkäiden tuottajien kanssa. Toisen singlensä Love & War Helly Luv julkaisee elokuussa.

Lisäksi hän näyttelee syksyllä ensi-iltansa saavassa iranilaisohjaaja Bahman Ghobadin elokuvassa Merdan (suom. Kuolema), jonka on tarkoitus mennä kansainväliseen levitykseen ja päästä esitettäväksi suurilla elokuvafestivaaleilla.

- Kaikki on mennyt aivan mahtavasti. Sanoin jo pienenä, että 18-vuotiaana lähden ulkomaille tavoittelemaan laulajan uraa, koska olin jäänyt koukkuun siihen esiintymisen tunteeseen. Olen aina halunnut olla kansainvälisesti tunnettu artisti.

- Mutta tämä kaikki ei ole tapahtunut yhdessä yössä. Olen tehnyt useita vuosia ahkerasti töitä urani eteen. Ja nyt palaset alkavat hiljalleen loksahdella.