Helsingin Uutiset: Helsinkiläiskoulu haluaa yhdistyä toiseen kouluun – syynä vieraskielisten oppilaiden suuri määrä 29.8.2014
Helsinki hakee ratkaisua koulujen eriytymiskehitykseen Pukinmäessä yhdistämällä kaksi koulua hallinnollisesti. Soinisen koulussa maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä oli viime syksynä 63 prosenttia. Koulu halutaan liittää Pukinmäen peruskouluun, jotta oppilaaksiottoaluetta ja samalla oppilaspohjaa voidaan laajentaa.
Asiaa käsitellään maanantain kaupunginhallituksessa. Lopullisesti yhdistymisestä päättää kaupunginvaltuusto.
Helsingin Uutisten tietojen mukaan kyseessä on ensimmäinen kerta, kun koulujen eriytymiskehitykseen puututaan hallinnollisella yhdistämisellä.
– Soinisen koulun 70 prosenttia hipova maahanmuuttajaoppilaiden määrä pitää saada tulevaisuudessa jollain tapaa vähenemään, toteaa Soinisen koulun johtokunta lausunnossaan.
– Ei ole suomen kielen oppimisen tai muutenkaan oppimisen ja kasvun kannalta tarkoituksenmukaista, että heikommin suomea puhuvat ovat luokissa enemmistönä, lausunnossa jatketaan.
Soinisen koulussa aloittavien sekä maahanmuuttajataustaisten että suomenkielisten lasten määrä on jatkuvasti laskenut.
Johtokunta teki viime lokakuussa esityksen opetuslautakunnalle, että Soinisen koulu itsenäisenä yksikkönä lakkaa ja että opetusvirasto selvittää pikaisella aikataululla yhdistymismahdollisuudet lähialueiden kouluihin.
Vaihtoehtoina on pohdittu Ylä-Malmin peruskoulua ja Pukinmäen peruskoulua. Opetusvirasto päätyi jälkimmäisen kannalle etenkin sen takia, että Pukinmäen peruskoulu on lähempänä. Kummassakin koulussa maahanmuuttajataustaisten oppilaiden osuus on suhteellisen pieni, alle viidennes oppilaista.
Jatkossa Soinisen koulun oppilaaksiottoalue jakaantuisi Pukinmäen peruskoulun ja Ylä-Malmin peruskoulun kesken. Koulujen käytössä olevat tilat pysyvät samoina.
Pukinmäen peruskoulussa esitystä vastustetaan. Koulun johtokunta pelkää, että alueen koulujen vetovoimaisuus laskee entisestään yhdistymisen myötä.
– Sekä Soinisen että Pukinmäen kouluilla on viime vuosina ollut samanlainen imago-ongelma, joka on näkynyt oppilaiden hakeutumisena muihin kouluihin, johtokunta kirjoittaa omassa lausunnossaan.
Pukinmäen peruskoulun johtokunta katsoo, että Soinisen koulu pitäisi mieluummin yhdistää Ylä-Malmiin, jonka kanssa koululla on yhteinen opintopolku yläasteelle.
Opetusviraston perusopetuslinjan opetuspäällikkö Marjo Kyllönen myöntää, että kun vieraskielisiä oppilaita on yli puolet oppilasmäärästä, se aiheuttaa haasteita jo suomen kielen omaksumisenkin kannalta.
Yhdistettyyn kouluun on pohdinnassa uusia houkuttimia.
– On mietitty, että Pukinmäen peruskoulun liikuntapainotusta laajennetaan alkamaan jo 3. luokalta, kun se nyt alkaa 7. luokalta. Saadaan varmaan aikaan hyvä ja vetovoimainen koulu. Liikunta ja oppiminen myös kulkevat käsi kädessä, eli kun harrastaa aktiivisesti liikuntaa se yleensä heijastuu myös koulunkäyntiin, Kyllönen sanoo.
Kuvateksti: - Vakuutamme, ettei tarkoituksena ole tehdä kenellekään kiusaa, vaan löytää rakentava ratkaisu oppilasmäärän supistuessa ja erikoistuessa liikaa, kirjoitetaan Soinisen koulun johtokunnan lausunnossa. Johtokunta myös muistuttaa, että monikulttuurisen työn pioneerina koululla on paljon annettavaa uudelle yhdistyvälle koululle.