sunnuntai 6. maaliskuuta 2011

HS: Somalin kielelle pitäisi saada yliopistotason opetusta

Helsingin Sanomat, mielipide: Somalin kielelle pitäisi saada yliopistotason opetusta 6.3.2011

Opetusministeri Henna Virkkunen on ehdottanut Suomen kansallisen kielistrategian laatimista seuraavan hallitusohjelman yhteydessä. Kielistrategialla vahvistettaisiin kansalliskielten, saamelaisen alkuperäiskansan, romanien ja viittomakielisten sekä muiden Suomen kieliryhmien asemaa.

Aloite on tärkeä. Hyvin tärkeää on myös huomioida uusien vähemmistökielten äidinkielen opetuksen kehittäminen. Erityisen heikoksi väestömäärään nähden on jäänyt somalinkielisten asema. Vaikka tämä kielivähemmistö on Suomen neljänneksi suurin, ja vähemmistöllä on Suomessa jo 20-vuotinen historia, ei kielen asiantuntijaksi ole mahdollisuutta pätevöityä.

Olemassa olevat tutkinnot somalin kielen opettajien pätevöitymiseksi keskittyvät pedagogisiin opintoihin – itse kieleen liittyvää asiantuntemusta niihin ei sisälly. Kielen opetuksen taso jää tällöin sattumanvaraiseksi. Ongelma koskee myös muita, pienempiä kieliryhmiä.

Äidinkieli on perusta kaikelle myöhemmälle oppimiselle. Satsaukset maahanmuuttajien oman äidinkielen tukemiseen hyödyttävät koko suomalaista yhteiskuntaa, kuten myös opetusneuvos Leena Nissilä toteaa Opettaja-lehdessä (7/2011).

Somalin kielelle pitäisi saada yliopistotason opetusta. Yliopisto-opetus toimisi profiilinnostona koko kieliryhmälle, jonka korkealle koulutetut jäsenet nykyään usein päätyvät muuttamaan muualle Suomesta. Tulkkauksen tasoon kaivataan parannusta, ja myös monet kantasuomalaiset haluavat opiskella somalin kieltä. Kielen opetus yliopistotasolla mahdollistaisi myös rikkaan somalinkielisen sanataiteen vaalimisen ja uudistamisen.

Suomen perustuslain 17. pykälä kirjaa kaikille kielivähemmistöille oikeuden pitää yllä omaa kieltään. Suomalaisen koulujärjestelmän tiukat opettajien pätevyysvaatimukset tuntien on outoa, että näinkin suuren kieliryhmän kohdalla äidinkielen opetus toimii yhä ilman opettajien koulutusta omaan kieleen liittyen. Miksi somalin opettajilla ei ole mahdollisuuksia pätevöityä oman kielensä asiantuntijoiksi?

Yusuf Mubarak
Suomi-Somalia-seuran puheenjohtaja

Outi Korhonen
monikulttuurisuusläänintaiteilija
Uudenmaan taidetoimikunta