keskiviikko 2. maaliskuuta 2011

YLE: Maahanmuuttajien määrä kouluissa huolettaa opettajia

YLE Uutiset: Maahanmuuttajien määrä kouluissa huolettaa opettajia 2.3.2011

Yli 40 prosenttia opettajista haluaisi rajoittaa maahanmuuttajien määrää kouluissa ja päiväkodeissa. Rajoitukset eivät lain mukaan onnistu, koska oppilailla on oikeus käydä lähinnä olevaa koulua. Opettajien ammattijärjestön tekemän kyselyn mukaan opettajat kaipaavat apua asuntopolitiikasta.

Meri-Rastilan koulun 3A-luokka osallistuu innokkaasti, kun tutustutaan Suomen kansalliseepokseen Kalevalaan. Ainoa ero perinteiseen luokkaan on se, että lapsista moni ei puhu suomea äidinkielenään. Opettaja Tiina Kähärän mukaan tämä ei juuri muuta opetustilannetta.

- Joudun ehkä eriyttämään, käyttämään enemmän havainnollistamisvälineitä, mikä ei ole ollenkaan huono muille oppilaille. Mutta en muuta opetusta sinänsä, Kähärä kertoo.

Opettaja-lehdessä julkaistun kyselyn mukaan yli 40 prosenttia opettajista haluaisi, että maahanmuuttajien määrää rajattaisiin kouluissa 20─30 prosenttiin. Monikulttuurista luokkaa opettava Tiina Kähärä ei haluaisi asettaa tiukkoja rajoja, mutta pitää suurta maahanmuuttajaoppilaiden määrää samassa koulussa ongelmana maahanmuuttajaoppilaiden itsensä kannalta.

- Suomen kielen vertaistuki eli kavereiden kanssa oleminen on kuitenkin sitä, missä lapsi käyttää kieltä luonnollisesti. Sen kehittyminen tietenkin on heikompaa.

Monikulttuurisuus ei yllä kaikkiin kouluihin

Kolme neljästä kyselyyn vastanneesta opettajasta pitää asuntopolitiikkaa oikeana välineenä ohjata maahanmuuttajia tasaisemmin kouluihin. Tätä kannattaa myös opetushallituksen opetusneuvos Leena Nissilä.

- Toivoisin, että kunnat kiinnittäisivät tulevaisuudessa enemmän huomiota monikulttuuristuvan yhteiskunnan tähänkin puoleen ja pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti miettisivät, mihin maahanmuuttajia asutetaan, Nissilä sanoo.

Suomessa on vähän kouluja, joissa maahanmuuttajia on yli kolmannes oppilaista. Sen sijaan monessa koulussa monikulttuurisuus jää vain haaveeksi. Opettaja Tiina Kähärä uskoo, että hänen oppilaansa saavat paljon monikulttuurisesta koulustaan.

- Nämä oppilaat pystyvät jatko-opinnoissa ja työelämässä toimimaan erilaisten ihmisten kanssa. Kohdataan ihminen ihmisenä eikä sinä, mikä hänen kielensä tai hänen tapansa on.

__________________________________________________

Helsingin Sanomat: Opettajat: Maahanmuuttajien määrää koulussa rajoitettava

Lähes puolet opettajista rajoittaisi maahanmuuttajien osuutta koulun tai päiväkodin oppilaista 20–30 prosenttiin. Näin kertoo Opettaja-lehden tuoreimmassa numerossa helmikuussa ilmestynyt kysely.

Lehden kyselyssä opettajista 41 prosenttia on rajoitusten kannalla. Liki kolmannes ei halua kiintiöitä lainkaan, pieni osa vastanneista asettaisi rajan vasta 50 prosenttiin.

Helsingin Sanomien pääkaupunkiseudun opettajille suunnatussa kyselyssä tammikuussa hieman pienempi osuus eli kolmannes piti koulukohtaisia rajoituksia hyvänä ajatuksena.

Suurin osa vastanneista arvelee, että maahanmuuttajat rikastuttavat kulttuuria suomalaiskouluissa ja esimerkiksi auttavat hälventämään ennakkoluuloja ja vähentämään rasismia. Monet opettajat kokevat kuitenkin, että heillä ei ole riittävästi koulutusta maahanmuuttajalasten opetukseen ja että esimerkiksi yhteydenpito suomea huonosti puhuviin perheisiin kasvattaa helposti opettajan työmäärää.

Jos maahanmuuttajien osuus kasvaa suureksi, joka neljäs opettaja sanoo, että luokkahuoneissa on enemmän meteliä ja hälinää, ja väkivallan määrä kouluissa kasvaa. Joka viides arvioi, että opettajat hakeutuvat muihin kouluihin.

Sen sijaan maahanmuuttajalasten uskotaan oppivan suomea hyvin, vaikka heitä olisikin koulussa paljon.

Melkein kaikki vastanneet sanovat, ettei maahanmuuttajille ole hyvä perustaa omia erilliskouluja, vaan maahanmuuttajalapset kuuluu kouluttaa yhdessä kantasuomalaisten lasten kanssa. Opettajat kaipaavat tehokkaampaa asuntopolitiikkaa, jossa tulokkaita ohjattaisiin tasaisemmin eri puolelle Suomea ja eri asuinalueille kaupunkien sisällä.

Maahanmuuttajaoppilaiden osuus vaihtelee suuresti kunnasta ja koulusta toiseen. Noin puolet Opettaja-lehden kyselyyn vastanneista on töissä koulussa, jossa maahanmuuttajia on alle kymmenen prosenttia. 12 prosenttia vastanneista työskentelee koulussa, jossa maahanmuuttajia on paljon eli 30–50 prosenttia oppilaista.