Helsingin Sanomat: Maan Pinnalla: Poikien ympärileikkaukseen ei toistaiseksi ole tulossa lakia eikä ohjeistusta 8.10.2013
Poikien ympärileikkauksista on kiistelty Suomessa viime vuosina välillä rajustikin. Toimenpiteen kieltävää tai sallivaa lakia, tai edes ministeriön ohjausta, odotellaan yhä.
Lakia tai ohjeistusta ei kuitenkaan ole tulossa. Ei tänä syksynä, eikä luultavimmin koko hallituskaudella, sanoo sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee. Asia kun ei ole hallitusohjelmassa.
Leikkausten kirjaaminen lakiin, kuten Ruotsissa on tehty, olisi nykyisessä ilmapiirissä vaikeaa. Puheenvuorot ovat muutamassa vuodessa muuttuneet leikkausten sallimisen sijaan niitä kieltämään pyrkivään suuntaan.
Syyskuussa pohjoismaiset lapsiasiavaltuutetut esittivät, että ei-lääketieteellisille ympärileikkauksille pitäisi säätää 15–16:n vuoden ikäraja. Käytännössä säädös olisi verhottu ympärileikkauskielto.
Myös monet kansalaisjärjestöt, kuten seksuaalisterveyttä edistävä Sexpo, ajavat poikien ympärileikkausten kieltoa.
Korkein oikeus linjasi vuonna 2008, ettei uskonnollinen ympärileikkaus ole rikos, jos se tehdään asianmukaisesti. Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksen mukaan uskonnollisista syistä leikkauksia tehtäisiin noin reilut neljäsataa vuosittain. Lääketieteellisin perustein leikkauksia tehdään parituhatta.
Viime aikoina on kuitenkin nostettu useita pahoinpitelysyytteitä sekä ympärileikattujen poikien vanhempia että leikkauksia suorittaneita lääkäreitä ja maallikoita vastaan. Poliisi ja syyttäjät katsovat asiaa rikoslain näkökulmasta. Siitä ympärileikkaus on ruumiillisen väkivallan aiheuttamisena teräaseella. Se katsotaan törkeäksi pahoinpitelyksi, josta rangaistuksena on vähintään yksi ja enintään kymmenen vuotta vankeutta.
Oikeuteen ovat päätyneet lähinnä tapaukset, joissa jokin on mennyt pieleen. Oikeuslaitos ei kuitenkaan halua olla ympärileikkausriitojen ratkojana vaan toivoo, että laki selvästi määrittelisi, onko leikkaus kielletty vai sallittu.
Keskustelua vielä sotkee se, että Suomi on liittynyt Euroopan neuvoston sopimukseen ihmisoikeuksista ja biolääketieteestä. Sen mukaan lääketieteellistä toimenpidettä ei pidä tehdä henkilölle, joka ei voi antaa siihen suostumustaan, ellei siitä ole hänelle välitöntä terveydellistä hyötyä.
Sana terveydellinen on oleellinen: Eurooppalaiset oikeusoppineet ovat tulkinneet sopimusta niin, että jos leikkauksesta on esimerkiksi uskonnolliseen identiteettiin liittyvää hyötyä, sen tekeminen on hyväksyttävää.
Sopimusta on kuitenkin Suomessa alettu tulkita niin, että se kieltäisi muut kuin lääketieteelliset ympärileikkaukset.
Ihmisoikeuksien näkökulmasta ei-lääketieteelliset poikien ympärileikkaukset ovat väärin. Silti niitä ei voi kieltää.
Kieltolaki johtaisi siihen, että leikkauksia teetettäisiin nykyistäkin enemmän ulkomailla ja tekijöiksi värvättäisiin puoskareita. Komplikaatioiden sattuessa vanhemmat eivät syytteiden pelossa uskaltaisi viedä lapsiaan hoitoon.
Laki voitaisiin myös tulkita syrjiväksi. On vaikea kuvitella, että EU-tasolla olisi haluttu säätää tällainen "muslimi- tai juutalaisdirektiivi", jolla kiellettäisiin yhden tai kahden uskonnollisen yhteisön perinne.
Kuten ihmisoikeustaisteluissa usein, se, mikä kahdenkymmenen vuoden kuluttua on jo monille päivänselvää, on tänään vielä oikeusjuttuja, lainsäätämistä ja pitkiä keskusteluja vaativaa työtä. Asiassa pitää edetä määrätietoisesti, mutta fiksusti ja harkiten.
Parasta olisi, jos keskustelu johtaisi poikien ympärileikkauksia harjoittavien yhteisöjen muuttumiseen sisältäpäin.
Esimerkiksi Yhdysvalloissa virisi 1990-luvulla juutalaisten keskuudessa leikkausta vastustava liike.
Kotoutuminen ja eri uskontokuntia edustavien avioliitotkin vähentävät tarvetta pitää haitallisista perinteistä kiinni.
Kristiina Markkanen