Vantaan Sanomat: ”Asiakkaiden rasistinen käytös on lisääntynyt” 30.10.2011
– Asiakkaiden rasistinen käytös on viime vuosina lisääntynyt, harmittelee vuodesta 1994 taksia ajanut vantaalaiskuski Bensouda M´Hammed.
– Olen kuullut, että siksi jotkut maahanmuuttajakuskit tekevät mieluummin päivä- kuin yövuoroja, kertoo alkujaan Marokosta lähtöisin oleva mies.
Jos jollakulla on varaa olla minulle rasisti, niin siitä vaan.”
Myös M´Hammed kertoo joutuneensa vuosien varrella solvaajien kohteeksi.
– Onneksi tapauksia on ollut vain vähän. Uhkatilanteista olen selvinnyt diplomatian kautta, puhumalla. 17 vuoden aikana en ole kertaakaan painanut hätänappulaa, mies sanoo ja lisää, että valtaosa matkustajista käyttäytyy asiallisesti.
M´Hammed kertoo myös pelänneensä työssään. Esimerkiksi 1990-luvun lopulla hän joutui kuljettamaan skinhead-jengiä, joka tuli kyytiin Helsinki-Vantaan lentoasemalta.
M´Hammed koki turvallisuutensa uhatuksi. Matkan aikana hän joutui kuulemaan skinheadien jatkuvaa ”vitsailua”. Nämä esimerkiksi äimistelivät, miksi mies ajaa taksia eikä paistele pitsoja.
– Onneksi eräs kollega seurasi autoani koko taksimatkan turvallisuussyistä. Kyydin aikana ei tapahtunut mitään pahempaa. Skinheadit jopa maksoivat matkasta, M´Hammed hymähtää.
Vuodesta 1987 Vantaalla asunut M´Hammed sanoo olevansa kaupungin ensimmäinen maahanmuuttaja-taksikuski. Hän kertoo suorittaneensa Suomessa varusmiespalveluksen ja olleensa lähes koko maassaoloaikansa palkkatöissä.
– Jos jollakulla on varaa olla minulle rasisti, niin siitä vaan, mies kuittaa.
Lähitaksi Oy:n taksitarkastaja Mika Kotaviita sanoo, että rasismiongelma on tiedostettu: Vantaalla maahanmuuttajataustaiset kuljettajat joutuvat solvauksien ja uhkailujen uhriksi etenkin viikonloppuöisin.
– Kyllä tällaista tapahtuu, valitettavasti. Jonkin verran kuljettajilta tulee asiasta palautetta. Enimmäkseen kyse on humalaisten rasistisesta huutelusta, mutta on myös ollut tilanteita, joissa kuskiin on käyty käsiksi.
– Maahanmuuttajakuskit joutuvat keskimäärin kovempaan paikkaan auton ratissa kuin muut, Kotaviita linjaa.
Hän kertoo, että ulkomaalaislähtöisiltä kuljettajilta tulee onneksi harvoin hätäkutsuja rankemmista tapauksista. Hätäkutsun tieto välittyy taksikeskuksen kautta muille taksikuskeille ja tarvittaessa poliisille.
Kotaviidan mukaan taksiautoilijoita koulutetaan jatkokursseilla monenlaisiin palvelutilanteisiin, myös varautumaan uhkatilanteisiin.
Lähitaksilla on Vantaalla sopimus yli tuhannen yksityisyrittäjänä toimivan kuljettajan kanssa.
– Ulkomaalaiskuskit ovat vielä vähemmistössä, mutta heidän osuutensa kasvaa voimakkaasti koko ajan.
Kotaviita huomauttaa, että hänen tiedossaan on myös lukuisia positiivisia esimerkkejä ulkomaalaiskuskeista, joita rasismi ei ole koetellut.