Helsingin Sanomat, vieraskynä: Muslimimaiden aloitetta kannattaa kuulla 28.9.2012
Vieraskynä: Jos kansainvälisesti alettaisiin neuvotella uskontojen loukkaamisen kieltävästä sopimuksesta, lopputulos voisi olla ilmaisunvapauden lisääntyminen eri puolilla maailmaa.
Islamilaisten maiden yhteistyöjärjestö OIC ilmoitti viime viikolla haluavansa, että uskontojen loukkaaminen määriteltäisiin rikokseksi kansainvälisessä oikeudessa.
Ajatus on mielenkiintoinen, sillä se voisi merkittävästi lisätä uskonnollisen ilmaisun vapautta monissa maissa.
Ehdotukseen sisältyy toki ilmeisiä ongelmia. Tiedotusvälineet ovat ymmärrettävästi puolustaneet yleisiin ihmisoikeuksiin kuuluvaa ilmaisunvapautta. Samalla on pohdittu sen ja väkivallan uhan vaikeaa keskinäistä suhdetta. Vapaa tiedonvälitys tulee turvata kaikissa oloissa.
Uskonnon yliopistolliselle tutkimukselle ehdotus on niin ikään monisäikeinen ja osin vaikea. Tutkijalla tulee olla oikeus esittää kriittiseen akateemiseen tutkimukseen perustuvaa tieteellistä tietoa, joka saattaa olla ristiriidassa esimerkiksi uskonyhteisön oman historiakäsityksen kanssa. Loukkauskielto ei saisi sensuroida tutkimusta. Toisaalta sopimus, jossa useat valtiot ja uskonnot ovat edustettuina ja tämä asia olisi otettu huomioon, saattaisi monissa maissa parantaa kriittisen tutkimuksen mahdollisuuksia nykytilaan verrattuna.
Lisäksi voidaan kysyä, onko uskonnoilla ylipäätään oikeutta vaatia tiettyjen sääntöjen, kuten maltillisen puheen, noudattamista myös muilta kuin omilta jäseniltään. Kaikkia ihmisiä koskevat uskonnolliset vaatimukset ovat nykymaailmassa harvinaisia, joskaan eivät tavattomia. Usein uskontojen itsensä on vaikea noudattaa toisen uskonnon vaatimuksia – jo siksi muihin kohdistuvaa vaatimusta saatetaan pitää kohtuuttomana.
Ongelmista huolimatta länsimaiden kannattaisi ottaa ehdotus vakavasti. Neuvotteluprosessi, jossa pyrittäisiin kansainvälisesti sopimaan uskontojen loukkaamista koskevista pelisäännöistä, olisi jo sinänsä hyödyllinen. Se voisi lievittää jännitystä ja estää vihapuhetta. Jos islamilaiset maat itse esittävät tällaista prosessia, tarjoukseen tarttuminen saattaisi olla länsimaiden ja esimerkiksi Kaukoidän maiden etujen mukaista.
Länsimaiden lähtötarjouksena neuvotteluille voisi ajatella vaikkapa Suomessa nykyisin vallitsevan lainsäädännön kaltaista tilannetta: Syrjivät tai kansanryhmää vastaan kiihottavat uskonnolliset puheet ja kuvat olisivat jollain tavalla rangaistavia. Muuten loukkaavat esitykset kuuluisivat laillisen ilmaisunvapauden piiriin, mutta valtiollinen toimija, kuten valtionpäämies tai ministeri, olisi sopimuksen mukaan velvollinen sanoutumaan irti karkeimmista loukkauksista.
Jos esimerkiksi hinduja, muslimeita tai juutalaisia runsaslukuisesti edustava valtio haluaisi neuvotella tätä lähtötarjousta ankarammasta uskontojen loukkausten rangaistavuudesta, se luonnollisesti sitoutuisi sopimuksessa itsekin noudattamaan ehdottamiaan pelisääntöjä. Kyseisessä valtiossa olisi siis ankarammin kiellettyä arvostella ja loukata myös muita kuin maan enemmistön uskontoa.
Sopimusneuvottelun hyöty olisi juuri siinä, että loukkauskielto parantaisi vähemmistöuskontojen ja vieraiden uskontojen asemaa maissa, joissa näitä uskontoja voidaan nykytilanteessa loukata seurauksista piittaamatta. Mitä ankarammin loukkaukset kiellettäisiin, sitä enemmän vähemmistöjen asema ainakin teoriassa paranisi.
Odotettavissa olisi, että jyrkempiä uskonnollisia valtaryhmiä edustavat valtiot eivät kuitenkaan haluaisi itse sitoutua kovin ankaraan loukkauskieltoon. Rangaistuksethan kohdistuisivat kovimmin niihin itseensä.
Jotta tällainen moniarvoisuutta suojaava molemminpuolisuus syntyisi, sopimuksen pitäisi olla sikäli yleispätevä, että siinä ei kiellettäisi vain Jeesuksen, Muhammedin tai Kungfutsen loukkaamista vaan kaikkien uskontojen loukkaamista yhtä lailla. Tällöin vaikkapa Intiassa ei saisi loukata muslimeja eikä Pakistanissa hinduja.
Neuvotteluissa kaikki osapuolet havaitsisivat varsin nopeasti sopimuksen molemminpuolisen velvoittavuuden. Tämän jälkeen mikään valtio ei liene kovin halukas jyrkkiin kriminalisointeihin vaan päädyttäisiin ehkä Suomen nykylainsäädännön kaltaiseen väljään sopimukseen – kenties höystettynä jonkinlaisella yleisellä irtisanoutumisella uskonnollisesta vihapuheesta.
Sopimus auttaisi kaikkein eniten niitä eri maiden vähemmistöjä, jotka elävät jyrkkien katsomusten välissä. Se ikään kuin tunnustaisi vähemmistöjen oikeuden elää toisten parissa vailla loukkauksien ja vihapuheen uhkaa sekä takaisi niille ystävällismielisen ilmaisunvapauden. Tällöin sopimus tosiasiassa edistäisi ilmaisunvapautta ja uskonnonvapautta merkittävästi juuri sellaisissa maissa, joissa se on uhattuna.
Näistä syistä länsimaiden kannattaisi kuunnella OIC:n ehdotusta vakavasti ja pyrkiä edistämään neuvotteluprosessia. Ilmaisunvapaudella olisi uskontojen loukkaamista rajoittavassa sopimuksessa paljon enemmän voitettavaa kuin hävittävää. Vaikka sopimukseen ei päästäisi, prosessi olisi omiaan lisäämään luottamusta valtioiden ja uskontojen välillä.
Risto Saarinen
Kirjoittaja on Helsingin yliopiston ekumeniikan professori.