Helsingin Sanomat: Mikael Pentikäinen: Onko kuva hengen arvoinen? 23.9.2012
Petteri Järvinen: Muhammed-pilkka ei ole sananvapautta (blogi)
Petteri Järvinen: Tämän päivän sananvapautta (blogi) 25.9.2012
Petteri Järvinen: Netin sananvapauden omat rajat (blogi) 30.9.2012
Helsingin Sanomat: HS-raati: Googlen ei pitäisi kieltää Muhammed-videota 21.9.2012
Helsingin Sanomat: HS-raadin vastaukset kysymykseen "Pitäisikö Googlen sensuroida Muhammed-video?"
Husein Muhammed: Mellakoitsijoita ymmärretään liikaa! (blogi)
Tällä viikolla HS-raati joutui pohtimaan vaikeaa kysymystä: pitäisikö haku- ja mainosjätti Googlen sensuroida Muhammed-video?
Kyse on videosta, joka on tuotettu ilmeisen vilpillisesti. Näyttelijät väittävät, etteivät tietäneet, mihin filmiin joutuivat. Rienavideon takana epäillään olevan Yhdysvalloissa asuva pikkurikollinen.
HS-raadin, toimituksen valitsemien tieteen, taiteen, politiikan ja journalismin edustajien noin satahenkisen ryhmän, mielipiteet jakautuivat taas kerran. Enemmistö oli sensurointia vastaan, mutta aika moni myös ymmärsi sitä – tässä tapauksessa.
Googlen omistamaan Youtube-videopalveluun ladattu Muhammed-video on aiheuttanut levottomuuksia läpi arabimaailman. Levottomuuksissa on kuollut kymmeniä ihmisiä, joukossa Yhdysvaltojen Libyan-suurlähettiläs.
Raati joutui kysymyksen äärellä pohtimaan sananvapauden olemusta ja ydintä.
"Sensuurin tie on kavala, sille löytyy aina lisää liikennettä, kun se kerran avataan. Näissä melskeissä on kysymys aivan muusta kuin profeetan pilkasta", sanoi kirjailija Kaari Utrio, joka vastusti videon sensurointia.
"Onko sananvapaus niin ylivertaisen pyhä, että sitä pitäisi puolustaa, vaikka se johtaisi suursotaan tai ihmiskunnan perikatoon", pohti sensuuria puoltanut kirjailija Claes Andersson.
Kaikki raatilaisten vastaukset ovat luettavissa HS.fi:ssä.
Muhammediin liittyvä problematiikka on ollut ja edelleen on erittäin vakava kysymys monessa mediatalossa.
Ehkä kovimmin se on koetellut tanskalaista Jyllands-Posten-lehteä, joka julkaisi syyskuussa 2005 pilakuvia Muhammedista. Lehti halusi testata, onko sananvapaus kaventunut Tanskassa maahanmuuttajien vuoksi.
Lehti pyysi islamaiheisia pilapiirroksia usealta piirtäjältä ja julkaisi niitä yhdellä sivulla toistakymmentä. Lehti on vakuuttanut, ettei sen tarkoitus ollut loukata ketään.
Neljään kuukauteen ei tapahtunut mitään erityistä. Sitten liekki leimahti yhtäkkiä ja palaa yhä.
Lehteä, sen käyttämää piirtäjää, toimitusta, toimituksen johtoa ja myöhemmin monia tanskalaisia yrityksiä vastaan kohdistui viha-aalto, jollaista yksikään pohjoismainen lehtitalo on tuskin koskaan kokenut.
Jyllands-Postenia kohtaan on tehty viisi vakavaa terrori-iskun yritystä. Viimeisin yritys oli joulukuussa 2010.
Lehtiyhtiö on joutunut kiristämään turvatoimiaan ja investoimaan lehtitalon turvallisuuteen liki 10 miljoonaa euroa. Tiukat turvatoimet jatkuvat yhä, koska uhka ei ole väistynyt eikä sen edes uskota väistyvän.
Kysyin vastikään tanskalaiselta kollegalta, julkaisisiko Jyllands-Posten pilakuvat nyt, kun se tietää, mitä kaikkea niiden julkaisemisesta voi seurata.
Vastaus oli selvä: ei. "Yksikään pilakuva ei ole ihmiselämän arvoinen", hän perusteli.
Prosessi on opettanut, miten tärkeää on pohtia toisen pyhää ja sen kokemista, uskonnollisia tunteita ja välttää niiden tarkoituksellista loukkaamista.
Toisaalta mellakointi olisi saattanut saada kipinänsä muustakin kuin Muhammed-kuvista, joita iso osa riehujista ei ole koskaan edes nähnyt. Uhka läntisen ja muslimikulttuurien törmäyksestä on kasvanut ja kasvaa edelleen, kuten viime päivinä on nähty. Lisäksi monet lietsovat sitä tietoisesti.
Hesarinkin toimituksessa on silloin tällöin keskusteltu siitä, pitäisikö Tanskassa painettuja piirroksia julkaista HS:ssä.
Toimituksen johdon päätöksellä kuvat on jätetty julkaisematta. Piirroksia on kyllä näkynyt uutiskuvissa, joissa on käsitelty niitä julkaisseita lehtiä ja mellakointia.
HS puolustaa voimakkaasti sananvapautta ja tuomitsee kaikki sen loukkaukset ja väkivallalla uhkaamiset. Olemme kuitenkin myös lähteneet siitä, että sananvapauteen liittyy vastuu.
Kun tiedämme kuvien loukkaavan ja myös tunnistamme niihin liittyvät riskit, emme ole halunneet kuvia julkaista.
Sananvapaus on ihmisen perusoikeus ja luovuttamaton ihmisyyden osa.
"Sananvapaus on elämä itse", sanoi vainottu kirjailija Salman Rushdie.
Suomalaisille vapaa sana on itsestäänselvyys. Siksi meidän on vaikea muistaa, että maailmalla sananvapaus on harvojen herkku. Kansalaisvapauksia puolustavan Freedom Housen mukaan vain alle 15 prosenttia maailman ihmisistä elää maissa, joissa on vapaa media.
Tämä on hyvä pitää mielessä, kun hämmästelemme Muhammed-kuvien ja -videon synnyttämää vastarintaa.
Vapaassa maassa oppii näkemään, että sananvapauteen kuuluu myös oikeus esittää mielipiteitä, jotka poikkeavat omista. Sananvapaus kasvattaa erilaisuuden sietokykyä.
"Sananvapauteen kuuluu myös vapaus esittää typeriä mielipiteitä", totesi professori Kari Enqvist HS-raadissa.
Mitä olisin itse vastannut, jos olisin kuulunut HS-raatiin?
Olisin kallistunut tukemaan näkemystä, jonka mukaan Googlen olisi pitänyt poistaa kohuvideo Youtubesta.
Miksi? Minulle Youtube on media, jonka sisällöstä sen omistajan pitää kantaa jotain vastuuta. Kyse ei ole sensuurista vaan sananvapauteen kuuluvan vastuun kantamisesta.
Google on taitavasti valjastanut internetin vapauden liiketoimintansa perustaksi. Tämä ei tarkoita, että yhtiö voi pestä kätensä ylläpitämänsä kanavan sisällöistä. Verkkoonkin kuuluu vapauden lisäksi vastuu.
Kirjoittaja on HS:n vastaava päätoimittaja.
___________________________________________________________
Petteri Järvinen: Muhammed-pilkka ei ole sananvapautta (blogi)
Mohammed-pilkkavideo saa tänään Helsingin Sanomien päätoimittajan ottamaan kantaa asiaan. Mikael Pentikäinen tasapainoilee sananvapauden ja loukkaamisen ohuella nuoralla, mutta päätyy lopulta rajoittamisen kannalle: Olisin kallistunut tukemaan näkemystä, jonka mukaan Googlen olisi pitänyt poistaa kohuvideo Youtubesta.
Google ei poista loukkauksia, mutta poistaa kyllä kotivideot, joihin on eksynyt kaupallista musiikkia. Money talks. Googlen perimmäisenä arvona ei ole sananvapaus vaan raha. Jos Muhammed-elokuvan taustalla olisi käytetty musiikkia luvatta, sen poistaminen olisi ollut rutiinijuttu.
Hivenen yllättävästi Hesarin oma älykköraati tyrmäsi rajoittamisen ylivoimaisella enemmistöllä. Älymystö pitää sananvapautta pyhänä (heh!) arvona, vaikka perustuslaissakin sanotaan, ettei sananvapaus ole absoluuttista. Sen käyttöä säädellään muissa laeissa.
Moni suomalainen kokee, että uskontojen pilkkaaminen tulee sallia, koska emme itsekään siitä pahastu. Tämä ilmentää juuri sitä länsimaista ylivalta-ajattelua, jota vastaan muualla nyt mellakoidaan. Aivan kuin lännellä olisi yksinoikeus määritellä, mikä maailmassa on oikein ja mitkä ovat hyviä tai huonoja arvoja. Länsimainen ajattelu ei kunnioita erilaisuutta (sen enempää kuin muidenkaan alueiden ajattelut).
On erotettava toisistaan sananvapaus ja tahallinen loukkaaminen. Muhammed-pilkkavideon tekijä on Hesarin tietojen mukaan Yhdysvalloissa asuva pikkurikollinen, joka on kaikin tavoin yrittänyt salata henkilöllisyytensä. Hänen ainoana tarkoituksenaan on ollut uskonnollisten ihmisten loukkaaminen. Siksi pilkkavideota ei voi rinnastaa palkitun kirjailijan Salman Rushdien Saatanallisiin säkeisiin tai Yleisradion afrikkalaiseen Mannerheim-elokuvaan, vaikka näitäkin on nettikeskusteluissa nostettu esiin. Näissä tapauksissa loukkaaminen ei ole tekijän perimmäinen tavoite. Lisäksi tekijä esiintyy omalla nimellään ja kantaa sananvapaudesta seuraavan vastuun.
Kaikissa maissa ja kansoissa on omat kipupisteensä. Joillekin on pyhää uskonto, toisille koti, kolmansille isänmaa, joillekin kuuluminen seksuaaliseen vähemmistöön. Ei tarvitse mennä kuin Puolaan, niin uskonnon asema ihmisten arjessa on jo ihan toinen. Uskonto ei ole naurun tai pilkan asia, vaikka se maallistuneista pohjoismaalaisista näyttääkin vähäpätöiseltä. Yhtä vaikeaa on ymmärtää, miksi Thaimaassa kuningasperhe on kaiken arvostelun yläpuolella. Mutta se ei estä suomalaisia matkustamasta maahan tuhatmäärin.
HS-raadin älymystön sallivuus liittyy ilmeisesti vain uskonnon loukkaamiseen -- tuskin hekään sallisivat homojen, maahanmuuttajien tai vammaisten pilkkaamista samalla tavalla? Sallisiko HS-raati pornon ja väkivallan näyttämisen primetime-aikaan, vai loukkaako naisen esineellistäminen heidän arvojaan?
Euroopassa on paljon rajoituksia sananvapaudelle. Holokaustin kiistäminen on kiellettyä mm. Ranskassa, Saksassa, Itävallassa ja Saksassa. Ranska hyväksyi vastaavan lain myös Armenian kansanmurhasta. Miksi mielipiteen -- tyhmänkin -- esittäminen on näissä tapauksissa kiellettyä? Olisi kiinnostavaa kuulla HS-raadin kanta holokaustin kiistämiseen ja sen kriminalisointiin EU-maissa.
Joillakin tahoilla tuntuu olevan intressi luoda uusi jakolinja lännen ja islaminuskoisten välille. Poliitikot pakotetaan ottamaan kantaa asiaan sananvapauden nimissä, jolloin kukaan ei halua leimautua pyhän sananvapauden rajoittajaksi. Kenellä on intressi tämän vastakkainasettelun kärjistämiseksi? Miksi on niin vaikeaa kunnioittaa toisten arvoja vaikka ne poikkeavat omista?
Meidän ei tule tuomita Muhammed-pilkkavideota siksi, että sen aiheuttamissa mellakoissa kuolee ihmisiä vaan siksi, että tahallinen loukkaaminen ilman muuta tarkoitusta on väärin. Yhtä väärin on tietenkin mellakointi ja ihmisten tappaminen, mutta sen me kaikki tuomitsemme jo nyt.
Asiallinen kritiikki on sallittua mistä tahansa aiheesta, myös uskonnoista. Tahallinen loukkaaminen sananvapauden nimissä on arvokkaan asian väärinkäyttöä.
________________________________________
Helsingin Sanomat: HS-raati: Googlen ei pitäisi kieltää Muhammed-videota
Yli kaksi kolmasosaa HS-raadin jäsenistä on sitä mieltä, että Googlen ei pitäisi sensuroida levottomuuksia herättänyttä Muhammed-videota YouTube-sivustolta.
Useimmat vastaajista perustelivat ratkaisua sananvapaudella: jos sensuurin tielle lähdettäisiin, mihin raja lopulta vedettäisiin? Monissa vastauksissa korostettiin, että myös uskontoja pitää pystyä arvostelemaan.
Videon kieltämistä kannattaneet pohtivat siitä aiheutuneita seurauksia: kuinka pitkälle sananvapautta pitää puolustaa, jos sen seurauksena on väkivaltaisuuksia.
Nettisivusto YouTubeen ladattu Muhammed-video on aiheuttanut levottomuuksia eri puolilla maailmaa, koska videon on katsottu loukkaavan profeetta Muhammedia ja muslimeita.
YouTuben omistava Google on vastahakoisesti estänyt Muhammed-videon katsomisen muutamissa maissa, joissa video on todettu laittomaksi.
Sen sijaan Yhdysvalloissa Google kieltäytyi sensuroimasta videota, vaikka viranomaiset toivoivat sitä. Googlen mukaan Muhammed-video ei riko yhtiön sääntöjä.
______________________________________
Husein Muhammed: Mellakoitsijoita ymmärretään liikaa! (blogi)
Helsingin Sanomat julkaisi tänään 21.9. akatemiatutkija Susanne Dahlgrenin ja professori Jaakko Hämeen-Anttilan haastattelun Muhammed-elokuvasta käynnistyneistä mellakoista. Varsinkin Dahlgren näyttää ymmärtävän hyvin paljon mellakoitsijoita.
Dahlgrenin mielestä profeetta Muhammedia pilkkaavaa videota linkitetään asioihin, jotka olisivat tapahtuneet muutenkin. Dahlgren perustelee muslimien kielteistä suhtautumista Yhdysvaltoihin Afganistanin ja Irakin sodalla sekä sillä, että amerikkalaiset eivät olisi auttaneet mielenosoittajia, joita kaduilla ammuttiin arabikevään aikana.
Dahlgren toteaa joidenkin muslimien kokevan, että länsimainen kulttuuri uhkaa islamia samalla tavalla kuin norjalainen sarjamurhaaja Anders Behring Breivik oikeutti tekoaan sillä, että islam uhkaa länttä.
Joskus tutkijat syyllistyvät turhan monimutkaisten syiden löytämiseen päivän tapahtumille. Näin tekee tällä kertaa myös Dahlgren. Videota seuranneissa mellakoissa on käytännössä ainoastaan vastustettu profeetta Muhammedin ”loukkaamista”. Afganistanin ja Irakin sota ovat jo ajat sitten jääneet pois muslimienemmistön päiväjärjestyksestä. Arabikevättäkin Yhdysvallat on auttanut enemmän kuin arabienemmistö on edes halunnut.
Vaikka mitä syitä mellakoille etsittäisiin, mellakoitsijoiden omasta mielestä kyse on nimenomaan siitä, että pilkkaavaa videota ei olisi saanut julkaista. Esimerkiksi Syyrian ulkopuolella mellakoita ei ole järjestetty sen vastustamiseksi, että maassa on kuollut jo kymmeniätuhansia muslimeja. Sen sijaan mellakoitsijat raivoavat siitä, että nettiin on ladattu typerä videopätkä. Tätä tutkija ei voi ohittaa esittämällä mellakoille "jalompia" syitä.
Osa muslimeista kuvittelee, että heidän uskontonsa pilkkaaminen loppuu, kunhan he esittävät olevansa riittävästi loukkaantuneita. Tämän suhteen he ovat täysin väärässä.
Profeetta Muhammedia pilkkaavaa materiaalia tulee jatkossakin, koska hänen puolestaan jaksetaan loukkaantua. Jeesusta ei enää jakseta vaivata, koska hänen puolestaan ei enää juuri kukaan loukkaannu. Jos siis me muslimit emme halua, että uskontoamme pilkataan, meidän ei kannattaisi niin paljon kiinnostua meihin kohdistuvasta typerästä pilailusta.
Itse asiassa muslimien enemmistö ei välitäkään koko pilasta. Heitä ärsyttää ja heidän suhteitaan länsimaalaisiin heikentää merkittävästi äärimuslimien riehuminen. Vähintä, mitä muslimienemmistö tarvitsee, on se, että kulttuurirelativistiset länsimaiset tutkijat puolustavat äärimuslimeja ja esittävät, että heidän raivonsa taustalla olisi muka jaloja syitä.
Husein Muhammed
Kirjoittaja on lakimies ja kirjailija sekä kuntavaaliehdokas Helsingissä.
sunnuntai 23. syyskuuta 2012
HS: Onko kuva hengen arvoinen?
klo
20.40
Avainsanat:
Husein Muhammed,
islam,
Mikael Pentikäinen,
Petteri Järvinen,
sananvapaus,
sensuuri,
väkivalta