Aamulehti/STT: Finavia haluaa valita läpivalaistavat uskonnon ja kansallisuuden perusteella 17.1.2010
Ilmailulaitos Finavia haluaa valikoida turvatarkastuksiin joutuvia ihmisiä uskonnon ja kansallisuuden perusteella, jos Suomi ottaa käyttöön lentomatkustajien läpivalaisemiseen tarkoitetut henkilöskannerit. Sunnuntaisuomalaisen haastatteleman Finavian turvallisuuspäällikön mukaan profilointi on tarpeen muun muassa siksi, että kaikkia matkustajia ei ehdi skannata.
Turvallisuuspäällikkö Jyri Vikströmin mukaan mahdollisuuteen joutua skannattavaksi vaikuttaisi ennen muuta käyttäytyminen lentokentällä.
Vastaavaa profilointia ollaan ottamassa käyttöön Britanniassa. Suomessa profilointi vaatisi EU:n hyväksynnän.
Helsinki-Vantaan lentokentällä on kokeiltu henkilöskanneria, mutta tällä hetkellä se ei ole käytössä. Helsinki-Vantaan kokeilussa matkustajat poimittiin skannattavaksi satunnaisotannalla.
EU:n komissio aikoo esittää parlamentille uudestaan henkilöskannerin käyttöönottoa lentokenttien turvatarkastuksissa.
Toistaiseksi EU:n parlamentti ei hyväksynyt henkilöskanneria lentokentille, koska laitteen käytön pelättiin murentavan yksityisyyden suojaa.
Henkilöskannereiden tuominen lentokentille nousi vahvasti esiin joulunpyhinä, kun nigerialaissyntyinen Umar Farouk Abdulmutallab yritti sytyttää pommin matkustajakoneessa.
Asiantuntijoiden mukaan henkilöskannerin käyttäminen olisi todennäköisesti paljastanut Abdulmutallabin kehossaan kantamat räjähteet.
Fakta: Henkilöskanneri
Skanneri ottaa matkustajasta kuvan vaatteiden läpi.
Henkilöön kohdistuvan säteilyn määrä on noin yhden sadasosan hammasröntgenissä saatavasta säteilystä.
Kuvattavan henkilön kasvot pehmennetään, jotta häntä ei voi tunnistaa. Kuvien käsittelijä istuu toisessa huoneessa.
_____________________________________________
Uusi Suomi: Valikoiva läpivalaisu rikkoisi lakia? ”Erään sortin rasismia”
Ilmailulaitos Finavian suunnitelma valikoida henkilöskannerilla tehtäviin turvatarkastuksiin joutuvia ihmisiä uskonnon ja kansallisuuden perusteella saa huutia Uuden Suomen haastattelemilta oikeusoppineilta.
Mikäli esimerkiksi kansallisuus on valikoinnissa ainoa tai keskeinen kriteeri, on kyseessä ihmisoikeussopimuksia ja Suomen yhdenvertaisuuslakia rikkova laiton syrjintä, "etninen profilointi", kertoo Helsingin yliopiston valtiosääntöoikeuden professori Tuomas Ojanen.
-Siitä ei ole kahta sanaa, Ojanen sanoo Uudelle Suomelle.
-Onhan se erään sortin rasismia, jos ihmisten keskeinen erotteluperiaate on esimerkiksi uskonto, varsinkin kun heihin vielä kohdistettaisiin tällaista syrjivää ja koskemattomuuteen kajoavaa toimintaa.
Sen sijaan kansallisuuden tai uskonnon käyttäminen yhtenä osana valikointikriteereitä voi Ojasen mukaan olla perusteltua, kunhan ne eivät ole "keskeisessä" osassa.
Uusi Suomi ei sunnuntaina tavoittanut Finavian turvallisuuspäällikkö Jyri Vikströmiä kommentoimaan, miten keskeinen valintaperuste uskonto tai kansallisuus voisi Finavialle olla.
Asiasta ensin kertoneen Sunnuntaisuomalaisen haastattelussa Vikström kuitenkin kertoo, että skannattavaksi joutumiseen vaikuttaisi ennen muuta käyttäytyminen lentokentällä.
Tätä sekä Tuomas Ojanen että Turun yliopiston oikeustieteen professori Veli-Pekka Viljanen pitävät käypänä perusteena.
-Huomiota herättävä käytös on ihan legitiimi tekijä, ja muiden joukossa esimerkiksi kansallisuudenkin käyttö osatekijänä voi olla perusteltua, Ojanen sanoo.
Mutta jos henkilö joutuu skannausten kohderyhmäksi pääosin siksi, että kuuluu tiettyyn uskontokuntaan, on kyseessä syrjintä.
-Ei uskonto lähtökohtaisesti ole turvallisuusuhka. Esimerkiksi kaikkiin muslimeihin kohdistuva profilointi ei täytyä perustuslain eikä ihmisoikeussopimusten vaatimuksia, Viljanen sanoo.
Finavian suunnitelma liittyy mahdollisuuteen, että Suomi ottaisi käyttöön lentomatkustajien läpivalaisemiseen tarkoitetut henkilöskannerit.
Vastaavaa profilointia ollaan ottamassa käyttöön Britanniassa. Suomessa profilointi vaatisi EU:n hyväksynnän.