tiistai 19. tammikuuta 2010

HS: Nettirasismia halutaan kitkeä uusilla säännöksillä

Helsingin Sanomat/STT: Nettirasismia halutaan kitkeä uusilla säännöksillä 19.1.2010

Muutos 2011 ry:n tiedote (pdf)

Rasistiset rikokset -työryhmän lakiesitys (pdf)

Rasistisia rikoksia koskeviin säännöksiin suunnitellaan tiukennuksia. Oikeusministeriön työryhmä esittää lakiin muutoksia, jotka mahdollistaisivat erityisesti nettirasismiin puuttumisen nykyistä ankarammin.

Lakiin lisättäisiin uusi rikosnimike "törkeä kiihottaminen kansanryhmää vastaan". Sellaiseksi voitaisiin katsoa esimerkiksi yllyttäminen joukkotuhontaan tai terroristisessa tarkoituksessa tehtyyn tappoon. Rikos toisi enimmillään neljä vuotta vankeutta.

Kiihottamisrikos voisi olla myös nettilinkkien avaaminen rasistisille sivuille. Suomessakin noteerattaisiin niin sanotut viharikokset. Rasismin ohella rangaistusta voisi koventaa se, että teon vaikuttimena on jonkun elämänkatsomus, sukupuolinen suuntautuneisuus tai vammaisuus.

Ehdotuksen mukaan myös yhteisö tai yksilö voisi vastaisuudessa joutua vastuuseen kiihottamisrikoksesta kansanryhmää vastaan. Säännöksessä myös täsmennettäisiin sananvapauden suojaa. Rangaistavuutta tulisi punnita aloilla, joilla sananvapauden käyttämisellä on tärkeä merkitys. Tällaisia olisivat esimerkiksi tiede, taide ja sekä ajankohtaisten ja historiallisten tapahtumien selostaminen.

---
(pitempi versio)

HS/STT: Nettirasismia ja viharikoksia halutaan kitkeä uusilla säännöksillä

Rasistisia rikoksia tahdotaan kitkeä nykyistä pontevammin. Oikeusministeriön työryhmä esittää, että rasismin ohella muutkin vaikuttimet voisivat olla peruste tuomion koventamiselle.

Esimerkiksi pahoinpitelystä seuraisi tavallista ankarampi rangaistus, jos tekijää on ärsyttänyt uhrin sukupuolinen suuntautuminen, vammaisuus, uskonto tai elämänkatsomus.

Rasistinen vaikutin on ollut koventamisperusteena jo vuodesta 2002. Työryhmän mukaan poliisi kirjaa rasistisia motiiveja ylös varsin usein, mutta oikeuden tuomioissa ne harvemmin näkyvät.

"Motiivista on usein vaikea saada näyttöä. Voimassa oleva säädös on tulkinnanvarainen ja siksi ongelmallinen, sanoo työryhmän jäsen", valtionsyyttäjä Mika Illman.

Työryhmä luovutti mietintönsä oikeusministeri Tuija Braxille (vihr.) tiistaina Helsingissä.

Työryhmä ehdottaa lakiin myös muutoksia, jotka helpottaisivat internetin rasismiin puuttumista. Laissa tehtäisiin selväksi, että pelkkä nettilinkin tarjoaminen rasistisille sivuille voi olla kiihottamista kansanryhmää vastaan.

Lakiin lisättäisiin uusi rikosnimike törkeä kiihottaminen kansanryhmää vastaan. Sellaiseksi voitaisiin katsoa esimerkiksi yllyttäminen joukkotuhontaan tai terroristisessa tarkoituksessa tehtyyn tappoon.

Törkeä kiihottamisrikos toisi enimmillään neljä vuotta vankeutta. Nykyään kiihottaminen kansanryhmää vastaan voi tuoda korkeintaan kahden vuoden tuomion.

Rasistisia väitteitä esitetään netissä paljon erityisesti keskustelupalstoilla, joissa keskustelijat voivat revitellä nimimerkkien suojissa. Esimerkiksi Sellon ampumistapaus sai aikaan rasististen viestien vyöryn.

Braxin mukaan lausuntokierroksella onkin pohdittava sitä, miten keskustelupalstojen pitäjien vastuuta selvennettäisiin. Lehdet ovat vastuussa verkkosivuistaan, mutta niin sanotuilla vapailla sivustoilla käydään vilkkaita keskusteluja, joista ketään ei yleensä saada vastuuseen.

"Mitä pitäisi tehdä yhteisöille, jotka eivät poista rasistisia viestejä, vaikka niitä toistuvasti kehotetaan siihen", kysyy Brax.

Esityksen mukaan myös yhteisö voisi joutua vastuuseen rasistisesta rikoksesta, kuten kiihottamisesta tai syrjinnästä. Tällöin rangaistus olisi yhteisösakko.

Lainsäädäntöneuvos Ilari Hannulan mukaan rasistiset asenteet voivat helposti nostaa päätään varsinkin laman aikana.

"Viharikokset ja rasismi ovat kasvussa. Asenteisiin on syytä vaikuttaa kaikilla tasoilla, myös rikoslaissa", sanoo Hannula.

Työryhmä muistuttaa, ettei sananvapautta saa polkea rasismin vastustamisen nimissä. Laissa pitää täsmentää ne alueet, joilla sananvapaus on erityisen suojattu. Näitä ovat tiede ja taide sekä ajankohtaisten ja historiallisten tapausten selostaminen.

"Toimittajan saattaminen vastuuseen muiden antamista haastattelulausunnoista voi vaarantaa sananvapauden käyttämistä ja estää keskustelua yhteiskunnallisesti merkittävistä asioista", työryhmä toteaa.

Työryhmän esittämät uudistukset on tarkoitus saada voimaan ensi vuoden kevääseen mennessä. Uudistuksilla Suomen lainsäädäntö saataisiin vastaamaan EU:ssa tehtyjä ratkaisuja.

---

FAKTA

Rasistisista kirjoituksista tuomitaan harvoin

- Kiihottaminen kansanryhmää vastaan on tuonut tuomioita harvakseltaan.

- Perussuomalaisten kaupunginvaltuutettu Jussi Halla-aho herätti runsaasti huomiota blogikirjoituksellaan, jossa ohikulkijoiden ryöstely ja verovaroilla loisiminen arvioitiin yhden kansanryhmän erityispiirteeksi. Syyte kiihottamisesta kansanryhmää vastaan kaatui käräjäoikeudessa viime syksynä. Halla-aho tuomittiin sen sijaan uskonrauhan rikkomisesta, koska hän yhdisti islamin pedofiliaan.

- Kemiläismies sai viime joulukuussa hovioikeudessa 40 päiväsakkoa kirjoittelusta Suomi24-keskustelupalstalla. Hän piti kirjoituksissaan pakolaisiin kohdistuvaa väkivaltaa hyväksyttävänä ja vertasi pakolaisia eläimiin.

- Tamperelainen Seppo Lehto ja hänen rikoskumppaninsa saivat vankeutta lukuisista internetissä esitetyistä herjauksista kesällä 2008. Tuomitut halvensivat blogspot-sivuillaan värillisiä, venäläisiä, islaminuskoisia sekä useita nimeltä mainittuja henkilöitä kuten presidentti Tarja Halosta.

- Sanomalehti Uusimaan toimituspäällikkö ja porvoolaismies saivat käräjäoikeudessa sakkoja juutalaisia solvaavasta mielipidekirjoituksesta tammikuussa 2007. Kirjoittaja esitti, että kolmannen valtakunnan juutalaisiin kohdistama joukkotuho oli hyväksyttävää ja toivottavaa.

_______________________________________________

YLE Uutiset: Rasististen rikosten rangaistussäännöksiä halutaan tiukentaa

Oikeusministeriön työryhmä ehdottaa rasististen rikosten rangaistussäännösten tiukentamista niin, että ne soveltuisivat viharikoksiin nykyistä laajemmin. Tavoitteena on muun muassa varmistaa, että säännökset soveltuvat myös toimintaan tietoverkoissa. Uudeksi rikosnimikkeeksi esitetään törkeää kiihottamista kansanryhmää vastaan. Uutta on myös, että vastuuseen voisi jatkossa joutua myös esimerkiksi yhteisö tai yhdistys.

Rasistisesta motiivista tehdyt rikokset ovat jo nykyisin Suomessa rangaistavia ja rasistinen vaikutin voidaan ottaa huomioon rangaistusta koventavana perusteena.

Oikeusministeri Tuija Braxille tiistaina ehdotuksensa luovuttaneen työryhmän mielestä keskeinen rangaistussäännös, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, on kuitenkin osittain vanhentunut ja sen soveltaminen toimintaan tietoverkoissa voi olla ongelmallista. Myös koventamissäännökset ovat osittain tulkinnanvaraisia.

Työryhmä ehdottaakin, että kiihottamisrikossäännöksessä mainittaisiin uutena tekotapana yleisön saataville asettaminen. Näin varmistettaisiin, että rikosnimike soveltuu muun muassa linkkien avaamiseen rasistista kiihottamista sisältäville internetsivuille.

Työryhmä ehdottaa myös, että rikoslakiin lisättäisiin erityinen törkeää kiihottamista kansanryhmää vastaan koskeva rikos. Sitä sovellettaisiin muun muassa tapauksiin, joissa kehotetaan tai houkutellaan joukkotuhontaan tai muihin vakaviin ihmisoikeusrikoksiin, murhaan tai terroristisessa tarkoituksessa tehtyyn tappoon. Enimmäisrangaistus olisi neljä vuotta vankeutta.

Työryhmä haluaa myös selventää kiihottamisrikossäännösten ulottumista niin sanottuihin viharikoksiin niin, että rikosten vaikuttimina mainittaisiin uskonnon ohella myös elämänkatsomus, syntyperä, sukupuolinen suuntautuneisuus ja vammaisuus. Rikoksen rasistinen tai muu vastaava vaikutin koventaisi rangaistusta riippumatta siitä, keneen tai mihin rikos kohdistuu.

Myös oikeushenkilö kuten yhteisö tai yhdistys voisi ehdotuksen mukaan joutua vastuuseen kiihottamisrikoksesta kansanryhmää vastaan, syrjintärikokseta ja, jos rikoksella on vihamotiivi, julkisesta kehottamisesta rikokseen, laittomasta uhkauksesta ja kunnianloukkauksesta.

Työryhmä haluaa samalla täsmentää sananvapauden suojaa. Sananvapauden merkitys rangaistavuuden punninnassa tulisi ehdotuksen mukaan olla tavallista suurempi tieteessä, taiteessa ja niihin rinnastettavissa julkisissa toiminnoissa sekä ajankohtaisten ja historiallisten tapahtumien selostamisessa. Työryhmä huomauttaa, että esimerkiksi toimittajien saattaminen vastuuseen muiden antamista haastattelulausunnoista voi vaarantaa sananvapauden käyttämistä ja estää keskustelua yhteiskunnallisesti merkittävistä asioista.

Ehdotuksen tavoitteena on saattaa voimaan Euroopan neuvoston tietoverkkorikoksia koskevan sopimuksen rasisminvastainen lisäpöytäkirja sekä panna täytäntöön EU:n rasismin torjuntaa koskeva puitepäätös.

______________________________________________

Vihreä Lanka: Keskustelupalstojen ylläpitäjät joutumassa vastuuseen rasistisista kirjoituksista

Oikeusministeriön työryhmä haluaa tiukentaa rasistisia rikoksia koskevia säännöksiä. Lakiin esitetään muutoksia, joiden avulla keskustelupalstojen rasistisiin kommentteihin voidaan puuttua aikaisempaa ankarammin.

Rikoslakiin lisättäisiin erityinen törkeää kiihottamista kansanryhmää vastaan koskeva rikos. Sellaisia ovat tapaukset, joissa kehotetaan tai houkutellaan joukkotuhontaan tai muihin vakaviin ihmisoikeusrikkomuksiin. Kiihottamisrikos voi olla myös rasististen verkkolinkkien levittäminen. Rikos toisi enimmillään neljä vuotta vankeutta.

Ehdotuksen mukaan myös yhteisö tai yksilö voisi vastaisuudessa joutua vastuuseen kiihottamisrikoksesta kansanryhmää vastaan.

Tämä tarkoittaa sitä, että keskustelupalstoja ylläpitävät yritykset tai esimerkiksi sanomalehtien päätoimittajat joutuisivat vastuuseen keskustelupalstoilla olevista rasistisista kommenteista. Ensisijainen vastuu on kuitenkin tekstin kirjoittaneella ihmisellä.

Työryhmän puheenjohtajan Ilari Hannulan mukaan rasistiset asenteet voivat nopeasti kehittyä vakaviksi teoiksi, joten niitä ei ole syytä vähätellä.

Myös poliisiammattikorkeakoulun tuoreen selvityksen mukaan viharikokset ovat kasvussa.

Työryhmä haluaa säännöksessä täsmentää sananvapauden suojaa. Rangaistavuutta tulee punnita huolellisesti aloilla, joissa sananvapaudella on tärkeä merkitys. Tällaisia aloja ovat muun muassa tiede, taide sekä ajankohtaisten ja historiallisten tapahtumien selostaminen esimerkiksi toimittajan työssä.

Kuvateksti:
Suut suppuun. Rasistisia keskusteluja on jouduttu hillitsemään myös Vihreän Langan sivuilla.

______________________________________________

HBL: Länka rasistiskt blir straffbart

Att lägga ut länkar till webbsajter med rasistiskt innehåll ska bli straffbart i framtiden, föreslår en arbetsgrupp. Samtidigt ska straffet skärpas för brott som bevisligen begåtts med rasistiska motiv.

Arbetsgruppen som lämnade sitt betänkande till justitieminister Tuija Brax (Gröna) på tisdagen föreslår förändringar i strafflagens bestämmelser om hets mot folkgrupp. Dels definierar man ett nytt gärningssätt – att ställa till allmänhetens förfogande – vilket betyder att man lägger ut en länk till en webbsajt med rasistiskt material. Dels införs en paragraf om "grov hets mot folkgrupp" som ska tillämpas om man uppmanar till folkmord, allvarliga brott mot mänskligheten, mord eller dråp i terroristiskt syfte. Maximistraffet föreslår bli fyra års fängelse.

Hets mot folkgrupp ska gälla alla hatbrott som riktas mot offret på grund av dess tro, livsåskådning, härkomst, sexuella läggning eller invaliditet.

– Man ska inte tro att man kommer undan bara för att man inte nämner en viss folkgrupp vid namn. Det räcker att man hänvisar till exempelvis flyktingar, säger Brax.

Arbetsgruppen vill också att juridiska personer, det vill säga företag och organisationer, ska kunna straffas med samfundsbot om de gör sig skyldiga till hets mot folkgrupp, diskriminering, uppmaning till brott med hatmotiv och ärekränkning.

Arbetsgruppens förslag ska på remissrunda under våren. Målet är att de nya bestämmelserna är i kraft före riksdagsvalet 2011.

Brax antar att det blir aktuellt att se över lagstiftningen också beträffande yttrandefriheten kontra rasistiska inlägg på webbforum där skribenterna kan vara anonyma. Bland annat kan man räkna med att tidningarnas webbdiskussioner måste modereras mera enhetligt.

______________________________________________

Piraattipuolueen tiedote: Rasismin torjuntaan päättömiä keinoja

Rasististen tekojen kriminalisointia ja rankaisua pohtinut työryhmä on 19.1 palauttanut mietintönsä Oikeusministeriölle. Työryhmä on päätynyt pohdinnoissaan tekemään sananvapaudesta entistä epämääräisemmän ja vaikeammin hahmoteltavan oikeuden. Oikeusministeriön tiedotteessa käytetään mm. sellaisia termejä kuin "viharikokset" ja "vihamotiivi".
- Tämä kuvastaa varsin osuvasti nykyistä suuntaa, jossa väärät tuntemukset ja asenteetkin ovat pian kriminalisoitavia, lausuu Piraattipuolueen varapuheenjohtaja Harri Kivistö.

Työryhmä esittää julkituonnin määrittelemistä, joka sisällyttää verkossa linkittämisen mahdollisesti rasistiseen tuotokseen. Tämä kyseenalaistaisi koko internetin toimintaperiaatteen. Ilmeisesti työryhmä ei ymmärrä itsekään riittävästi Internetin ja linkityksen toimintaperiaatteita, sillä Oikeusministeriön tiedotteessa ehdotetaan jopa rasististen linkkien avaamisen kriminalisointia. Harvoissa tapauksissa linkin avaaja voi etukäteen tietää jonkin kuvan tai tekstin olevan rasistinen näkemättä sitä. Törkeä kansanryhmää vastaan kiihottaminen taas kattaisi joukkotuhontaan kannustamisen. Käytännössä tämä saattaisi kriminalisoida esimerkiksi terrori-iskusta puhumisen väärään sävyyn.
- Kaikkia koskevat lait tulee olla terveellä maalaisjärjellä ymmärrettävissä ja sen mukaan luontaisesti toimittavissa. Esityksen tuoma epävarmuus johtaisi liialliseen varovaisuuteen keskusteluissa ja siten mitätöisi sananvapauden merkitystä, - tuomitsee Piraattipuolueen puheenjohtaja Pasi Palmulehto.

Esityksessä asetettaisiin sananvapaudelliseen erityisasemaan tiede ja taide "ja niihin rinnastettavat julkiset toiminnot".
- Tällainen rajaus olisi täysin vastoin oikeusvaltion periaatteita. Lain täytyy yksinkertaisesti olla kaikille sama eikä niin, että vain taiteilijoille, tieteentekijöille ja valtion virkamiehille suodaan kunnollinen sananvapaus, vaatii Kivistö.

Piraattipuolue on jo aiemmin vaatinut kansanryhmää vastaan kiihottamista ja uskonrauhan rikkomista koskevien rikoslain pykälien muuttamista. Näiden muutosten jälkeen pykäliä ei tulisi voida käyttää sananvapauden kohtuuttomaan rajoittamiseen.

______________________________________________

Muutos 2011 ry:n tiedote

Oikeusministeriön rasistisia rikoksia ja niiden rankaisua pohtinut työryhmä palautti 19.1. mietintönsä oikeusministeriölle. Mietinnön esittämät ehdotukset ovat vastoin oikeusvaltion periaatteita sekä demokratialle välttämätöntä sananvapautta.

Työryhmämietinnössä vilisee epämääräisiä termejä kuten "viharikokset" sekä "rasismirikos". Missään työryhmämietinnössä tai lainsäädännössä ei kuitenkaan määritellä yksiselitteisesti, mitä näillä termeillä tarkoitetaan. Tästä seuraa epävarmuus, jossa termien merkitys voidaan määritellä poliittisin perustein.

Oikeusvaltiossa kansalaisten oikeuksia ja velvollisuuksia koskevat termit tulee määritellä yksiselitteisesti siten, että jokainen voi tietää ilman epäselvyyksiä, mitä ne tarkoittavat. Tällä hetkellä julkinen valta määrittelee termit mielensä mukaan ja niiden määritelmät vaihtelevat asiayhteydestä ja sanan käyttäjän tarkoitusperistä riippuen. Demokraattisessa yhteiskunnassa lainsäädäntöä ja politiikkaa ei voida toteuttaa näin mielivaltaiselta pohjalta.

Työryhmämietinnössä myös ehdotetaan rikosoikeudellisen vastuun ulottamista
oikeushenkilölle. Käytännössä tämä merkitsisi sitä, että esimekiksi sanomalehdet olisivat rikosoikeudellisesti vastuussa käyttäjien keskustelupalstoille kirjoittamista asioista. Työryhmämietintö perustelee tätä sillä, että oikeushenkilön rikosoikeudellinen rankaiseminen tulisi vain harvoin kyseeseen. Perustelu on riittämätön.

Lakimuutos lietsoisi väistämättä suomettumisen ajan tyyppistä itsesensuurin ilmapiiriä. Sen lisäksi jo pelkän rangaistusuhan vuoksi lakimuutos pakottaisi keskustelupalstoja ottamaan käyttöön Suomen perustuslain hengen vastaisia ennakkosensuurijärjestelmiä. Mietinnössä ehdotetut lakimuutokset olisivat vahingollisia Internetin mahdollistamalle avoimelle kansalaiskeskustelulle.

Työryhmän ehdotukset ovat vapaan kansalaiskeskustelun kannalta välttämättömän sananvapauden kanssa ristiriidassa. Työryhmän mietinnössä käytetään hyvän lainvalmistelun vastaisesti epätäsmällistä kieltä, eikä siinä oteta huomioon Internetin teknisiä ominaisuuksia.

Muutos 2011 ry vaatii, että oikeusministeriö konsultoi mahdollisia lakimuutoksia varten Internetiin ja sananvapauteen keskittyneitä kansalaisjärjestöjä, kuten Effi ry:tä sekä Sananvapauden puolesta ry:tä. Yhdistysten ja kansalaisjärjestöjen mielipiteille on myös annettava reaalista painoarvoa. Oikeudellisen epävarmuuden välttämiseksi julkisen vallan on lisäksi määriteltävä yksiselitteisesti ja selväsanaisesti, mitä se tarkoittaa termeillä viharikos, vihamotiivi ja rasismi.

Muutos 2011 ry

______________________________________________

YLE: Puolueeksi pyrkivä Muutos 2011 -yhdistys huolissaan sensuurista

Puolueeksi pyrkivä Muutos 2011 -yhdistys kritisoi oikeusministeriön työryhmän ehdotuksia rasististen rikosten rangaistussäännösten tiukentamisesta. Yhdistyksen mielestä mietinnössä ehdotetut lakimuutokset pakottaisi keskustelupalstoja ottamaan käyttöön perustuslain vastaisia ennakkosensuurijärjestelmiä.

Yhdistys arvostelee myös sitä, että mietinnössä ehdotetaan rikosoikeudellisen vastuun ulottamista oikeushenkilöihin, kuten yhteisöihin tai yhdistyksiin. Yhdistyksen mielestä esimerkiksi sanomalehdet joutuisivat rikosoikeudelliseen vastuuseen käyttäjien keskustelupalstoille kirjoittamista asioista. Tämä puolestaan lietsoisi yhdistyksen mukaan suomettumisen ajan tyyppistä itsesensuurin ilmapiiriä.

Muutos 2011 ry vaatii, että oikeusministeriö konsultoi mahdollisia lakimuutoksia varten Internetiin ja sananvapauteen keskittyneitä kansalaisjärjestöjä.

Yhdistys vaatii myös julkista valtaa määrittelemään yksiselitteisesti ja selväsanaisesti, mitä se tarkoittaa termeillä viharikos, vihamotiivi ja rasismi. Yhdistyksen mukaan mietinnössä sen paremmin kuin lainsäädännössäkään ei määritellä näitä käytettyjä termejä yksiselitteisesti.


______________________________________________

Oikeusministeriö: Rasistisia rikoksia koskevia rangaistussäännöksiä halutaan tiukentaa

Rasististen ja muukalaisvihamielisten tekojen kriminalisointia halutaan selkeyttää. Oikeusministeriön työryhmän mielestä myös rangaistuksen koventamisperusteita tulisi täsmentää, jotta ne nykyistä laajemmin soveltuisivat niin sanottuihin viharikoksiin.

Tänään oikeusministeri Tuija Braxille luovutetun ehdotuksen tavoitteena on muun muassa saattaa voimaan Euroopan neuvoston tietoverkkorikoksia koskevan sopimuksen rasisminvastainen lisäpöytäkirja ja panna kansallisesti täytäntöön EU:n rasismin torjuntaa koskeva puitepäätös.

Rasistisena rikosta pidetään silloin, kun teko kohdistuu ihonvärin, syntyperän, kansallisen tai etnisen alkuperän mukaan määräytyvään ryhmään tai sen jäseneen. Rasistisesta motiivista tehdyt rikokset ovat jo nykyisin Suomessa rangaistavia ja rasistinen vaikutin voidaan ottaa huomioon rangaistusta koventavana perusteena. Keskeinen rangaistussäännös, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, on työryhmän mielestä kuitenkin jo osin vanhentunut ja sen soveltaminen tietoverkoissa tapahtuviin toimintoihin voi olla ongelmallista. Myös koventamissäännökset ovat osin tulkinnanvaraisia.

Ehdotuksen mukaan kiihottamisrikossäännöksessä mainittaisiin uutena tekotapana yleisön saataville asettaminen. Näin varmistettaisiin, että rikosnimike soveltuu mm. linkkien avaamiseen rasistista kiihottamista sisältäville internetsivuille.

Rikoslakiin lisättäisiin erityinen törkeää kiihottamista kansanryhmää vastaan koskeva rikos. Se soveltuisi muun muassa tapauksiin, joissa kehotetaan tai houkutellaan joukkotuhontaan tai muihin vakaviin ihmisoikeusrikoksiin, murhaan tai terroristisessa tarkoituksessa tehtyyn tappoon. Uuden törkeän rikoksen enimmäisrangaistus olisi neljä vuotta vankeutta.

Kiihottamisrikossäännösten ulottumista ns. viharikoksiin selvennettäisiin siten, että rikoksen vaikuttimina mainittaisiin nimenomaisesti uskonnon ohella myös elämänkatsomus sekä syntyperä, sukupuolinen suuntautuneisuus ja vammaisuus. Vastaavat vaikuttimet mainittaisiin myös rangaistuksen koventamista koskevassa säännöksessä. Rikoksen rasistinen tai muu sellainen vaikutin olisi rangaistusta koventava riippumatta siitä, keneen tai mihin rikos kohdistuu.

Kiihottamisrikosta koskevassa säännöksessä täsmennettäisiin sananvapauden suojaa määrittelemällä alueet, joissa sananvapauden merkitys rangaistavuuden punninnassa on tavanomaista suurempi. Tällaisia olisivat tiede, taide ja niihin rinnastettavat julkiset toiminnot sekä ajankohtaisten ja historiallisten tapahtumien selostaminen. Esimerkiksi toimittajien saattaminen vastuuseen muiden antamista haastattelulausunnoista voi vaarantaa sananvapauden käyttämistä ja estää keskustelua yhteiskunnallisesti merkittävistä asioista, työryhmä toteaa.

Myös oikeushenkilö (kuten esimerkiksi yhteisö tai yhdistys) voisi ehdotuksen mukaan joutua vastuuseen kiihottamisrikoksesta kansanryhmää vastaan, syrjintärikoksesta ja, jos rikoksella on vihamotiivi, julkisesta kehottamisesta rikokseen, laittomasta uhkauksesta ja kunnianloukkausrikoksesta.