Pisa-tutkimus: Maahanmuuttajien tulokset huolestuttavat Suomessa 1.4.2014
Suomalaiset 15-vuotiaat ovat Euroopan parhaimmistoa arkipäivän ongelmanratkaisussa. Tulokset ilmenevät Pisa 2012 -tutkimuksesta.
Ongelmanratkaisua mitattiin nyt tutkimuksessa ensi kertaa. Ongelmia ratkoessaan oppilaat saivat käyttää tietokonetta, toisin kuin Pisan muissa osioissa.
Kaikista osallistujamaista Suomen pistekeskiarvo oli yhdeksänneksi paras. Edelle kirivät monet Aasian maat. Kärkikolmikossa oli Singapore, Korea ja Japani.
Suomalaisia oppilaita arvioitiin sinnikäiksi ja avoimiksi uusia tehtäviä kohtaan.
"Uudet tulokset kertovat siitä, että osaamisen taso on kuitenkin vielä hyvä", sanoo opetusneuvos Tommi Karjalainen opetus- ja kulttuuriministeriöstä.
Varsinaiset Pisa-tulokset julkistettiin viime joulukuussa, ja ne olivat Suomen osalta karua kertomaa: 15-vuotiaiden oppimistulokset olivat heikentyneet matematiikassa, luonnontieteissä ja lukutaidossa.
Karjalainen pitää hyvänä, että vanhempien koulutuksella ja sosioekonomisella asemalla oli Suomessa tavallista vähemmän merkitystä ongelmanratkaisutaitoihin.
Huolestuttavana voi pitää eroa maahanmuuttajien ja kantaväestön pisteissä. Suomessa ero oli erityisen suuri. Karjalainen pitää tätä huolestuttavana.
"Tässä on iso haaste, kuinka saadaan kavennettua eroa ensimmäisen ja toisen polven maahanmuuttajien välillä. Meillä ei ole varaa hukata sitä potentiaalia, jota on maahanmuuttajaoppilaissa."
Karjalainen arvelee, että heikko kielitaito voi osittain selittää tuloksia. Maahanmuuttajien huonosta menestyksestä oppimistuloksissa julkaistaan piakkoin tarkempi suomalaisselvitys.
Kaikissa osallistujamaissa pojat menestyivät keskimäärin tyttöjä paremmin ongelmanratkaisutehtävissä. Suomessa asetelma oli kuitenkin päinvastainen: tyttöjen keskitulos oli huomattavasti korkeampi kuin pojilla.
Suomesta mukana oli 311 koulua ja 3685 oppilasta. Heistä maahanmuuttajataustaisia oli 469.