Helsingin Sanomat, Vieraskynä: Marko Juntunen: Islamin monimuotoisuus on lisääntynyt Länsi-Euroopassa 16.5.2014
Äärikonservatiiviset liikkeet elävät rinta rinnan integraatiohakuisten sekä alkuperämaihin tiiviisti kytkeytyneiden järjestöjen kanssa.
Yhdysvaltalaisen Pew-tutkimuslaitoksen mukaan maailman muslimiväestön arvioidaan lisääntyvän noin 1,6 miljardista runsaaseen 2,2 miljardiin vuoteen 2030 mennessä. Muslimit ovat enemmistönä runsaassa viidessäkymmenessä maassa, eikä maailmassa ole valtiota, jossa ei olisi muslimivähemmistöä.
Islamin globalisoituminen on johtanut muslimien uskonnollisten käsitysten ja järjestäytyneen toiminnan monimuotoistumiseen. Ilmiö näkyy selvästi Suomessakin.
Tataariväestön jo runsas sata vuotta sitten Suomeen perustamat rukoushuoneet saattoivat yhteen vähälukuista muslimiyhteisöä aina vuoteen 1987, jolloin joukko arabitaustaisia maahanmuuttajia perusti Suomen islamilaisen yhdyskunnan. Nyt maassamme on yli sata vakiintunutta islamilaista järjestöä.
Maahanmuuttajaväestön alkuperämailla sekä kansainvälisillä islamilaisilla järjestöillä oli jo 1960-luvulla selviä poliittisia intressejä, jotka kohdistuivat länsimaiden muslimiyhteisöihin. Tämä näkyi Suomessakin maan muslimiväestön kasvaessa 1980-luvun lopulla.
Islamilaisen maailman hallitukset halusivat pitää Länsi-Eurooppaan saapuneet muslimit lojaaleina alkuperämaitaan kohtaan – siirtolaisten lähtömaihinsa lähettämät rahat muodostivat monissa maissa kansantalouksien kulmakiven.
Siirtolaiset olivat myös huolenaihe hallituksille: taloudellisen vaikutusvallan turvin he pystyivät toimimaan oppositiovoimana alkuperämaiden hallintoa vastaan.
Yhdysvaltalaisen Pew-tutkimuslaitoksen mukaan maailman muslimiväestön arvioidaan lisääntyvän noin 1,6 miljardista runsaaseen 2,2 miljardiin vuoteen 2030 mennessä. Muslimit ovat enemmistönä runsaassa viidessäkymmenessä maassa, eikä maailmassa ole valtiota, jossa ei olisi muslimivähemmistöä.
Islamin globalisoituminen on johtanut muslimien uskonnollisten käsitysten ja järjestäytyneen toiminnan monimuotoistumiseen. Ilmiö näkyy selvästi Suomessakin.
Tataariväestön jo runsas sata vuotta sitten Suomeen perustamat rukoushuoneet saattoivat yhteen vähälukuista muslimiyhteisöä aina vuoteen 1987, jolloin joukko arabitaustaisia maahanmuuttajia perusti Suomen islamilaisen yhdyskunnan. Nyt maassamme on yli sata vakiintunutta islamilaista järjestöä.
Maahanmuuttajaväestön alkuperämailla sekä kansainvälisillä islamilaisilla järjestöillä oli jo 1960-luvulla selviä poliittisia intressejä, jotka kohdistuivat länsimaiden muslimiyhteisöihin. Tämä näkyi Suomessakin maan muslimiväestön kasvaessa 1980-luvun lopulla.
Islamilaisen maailman hallitukset halusivat pitää Länsi-Eurooppaan saapuneet muslimit lojaaleina alkuperämaitaan kohtaan – siirtolaisten lähtömaihinsa lähettämät rahat muodostivat monissa maissa kansantalouksien kulmakiven.
Siirtolaiset olivat myös huolenaihe hallituksille: taloudellisen vaikutusvallan turvin he pystyivät toimimaan oppositiovoimana alkuperämaiden hallintoa vastaan.
Hallitusten ohella alkuperämaiden islamilaiset oppositioliikkeet, kuten vuonna 1928 Egyptissä perustettu Muslimiveljeskunta ja Saudi-Arabian hallituksen vuonna 1962 perustama lähetysjärjestö (Rabita al-Alam al-Islami, Muslim World League) osallistuivat kamppailuun Euroopan muslimien sieluista.
Suomalainen järjestäytynyt islam on 2000-luvulla rakentunut yhä selvemmin kolmesta lajityypistä.
Ensinnäkin joukko suomalaisjärjestöjä ylläpitää voimakkaita sidoksia alkuperämaihin, ja järjestöt ovat jäsenkunnaltaan etnisesti homogeenisiä. Tämänkaltaiset järjestöt osallistuvat hyvin vähän julkiseen islam-keskusteluun. Järjestöihin lukeutuvat esimerkiksi irakilaisten shiiamuslimien yhteisöt Turussa, Tampereella ja Helsingissä. Yhteisöt ovat poliittisesti ja ideologisesti lähellä Irakin hallituksen shiialaisia valtapuolueita.
Monet Suomen suurimmista muslimijärjestöistä ovat puolestaan profiililtaan monikielisiä ja monietnisiä. Ne ovat muun muassa verkkosivuillaan osoittaneet luoneensa sidoksia sekä kansainvälisiin hallituksista riippumattomiin että hallitusten tukemiin kansainvälisiin islamilaisiin järjestöihin.
Tällaiset järjestöt ovat halukkaita osallistumaan julkiseen keskusteluun. Ne toimivat kantavina voimina vuonna 2006 perustetussa Suomen islamilaisessa neuvostossa, jonka tavoitteena on edistää Suomen islamilaisten keskustelua muun yhteiskunnan kanssa.
Kolmas lajityyppi ovat islamilaiset järjestöt, epämuodolliset ryhmittymät ja järjestöjen alaosastot, jotka pitävät keskeisimpänä tehtävänään dawa-työtä, kutsumista islamiin. Monet länsimaissa toimivat ryhmät korostavat dawan olevan jokaisen länteen muuttaneen muslimin uskonnollinen velvollisuus.
Uskonkäsitykseltään nämä järjestöt edustavat usein puritanistista sunnaislamin tulkintaa salafismia ja ne ovat kannattajakuntansa kokoon nähden suhteettoman näkyviä internetissä sekä katulähetystyössä. Tyypillistä on, että liikkeiden jäsenistö koostuu nuorista aikuisista, jotka ovat kokeneet voimakkaan uskonnollisen heräämisen. Suuri osa kannattajakunnasta on kantaväestöön kuuluvia käännynnäisiä. Tällainen järjestö, Helsingin muslimit, kutsui maaliskuussa kiistellyn saarnaajan Bilal Philipsin Suomeen.
Tuoreet tutkimukset ovat kiistatta osoittaneet, että muslimiväestön kasvu on lisännyt islamin monimuotoisuutta Länsi-Euroopassa. Tämä näkyy selvästi Suomessakin.
Islamilaisilla järjestöillä ei ole yhtä yhtenäistä suuntaa, vaan äärikonservatiiviset liikkeet elävät rinta rinnan integraatiohakuisten järjestöjen sekä alkuperämaihin tiiviisti kytkeytyneiden järjestöjen kanssa.
Marko Juntunen
Kirjoittaja on islamin tutkija ja sosiaaliantropologian lehtori Tampereen yliopistossa.