torstai 10. kesäkuuta 2010

Aamulehti: Sunnuntai lähestyy: Isoäiti Fadayel ei aio lähteä Suomesta

Aamulehti/STT: Sunnuntai lähestyy: Isoäiti Fadayel ei aio lähteä Suomesta 10.6.2010

Egyptiläinen isoäiti Eveline Fadayel ei aio poistua Suomesta. Fadayelin poika painotti STT:lle torstaina, ettei äiti lähde minnekään.

- Minä olen Suomen kansalainen, ja äiti asuu meillä. Tykkää viranomaiset siitä tai ei. Äiti kuuluu perheeseeni, ja minulla on velvollisuus hoitaa häntä, Maher Gerges sanoi.

Hänen mukaansa Eveline Fadayel on salaisessa paikassa, joka ei ole poliisin tiedossa. Kyse ei ole esimerkiksi Vantaankosken seurakunnan tiloista eikä ylipäätään Vantaasta.

- Äiti ei ole piilossa vaan turvassa, ja minä olen hänen kanssaan. Äiti on ihan kunnossa. Hän saa lääkärinhoitoa ja erikoissairaanhoitoa.

Fadayel ei ole saanut oleskelulupaa Suomesta. Itä-Uudenmaan poliisi on kehottanut Fadayelia ostamaan lipun ja poistumaan maasta sunnuntaihin mennessä.

- Jos hän ei poistu tai muuten on tarkoitus piileskellä, poliisi joutuu avustamaan maasta poistumisessa mahdollisesti saattamalla kotimaahan, totesi tutkinnanjohtaja Juha Hirvonen.