sunnuntai 13. toukokuuta 2012

MTV3: Äitienpäivämitali yllätti romaniperheen äidin

MTV3: Äitienpäivämitali yllätti romaniperheen äidin 13.5.2012

Valtaväestön kulttuuriin syntyneestä Aino Kaikurannasta tuli romaniperheen äiti. Hän avioitui romanimiehen kanssa, vaikka molempien suvut olivatkin ensin liittoa vastaan.

– Silloin alussa romanikulttuuriin sopeutuminen mietitytti, että osaanko minä olla, mutta ihan hyvin olen selvinnyt, Kaikuranta sanoo yli 40 avioliittovuoden jälkeen.

Hän sai miehensä Feija Florinin kanssa neljä tytärtä. Lapsiluku kasvoi kahdeksaan, kun he ottivat kasvatettaviksi lastenkotiin joutumassa olleet sukulaislapset. He olivat tervetulleita, vaikka molemmat vanhemmat olivat tuolloin työttömiä.

– En minä sitä ajatellut silloin, että miten me pärjätään. Päätin, että katsotaan, miten se rupeaa menemään, ja ihan hyvin siinä kävi loppujen lopuksi.

”Kotiin ette jää”

Kymmenhenkisen perheen elo oli Kaikurannasta rikasta. Hän ei valita, vaikka perhe asui ahtaimmillaan kaksiossa. Yhdessä asiassa Kaikuranta oli lapsikatraalleen ehdoton.

– He itkivät, että me ei lähdetä kouluun ja että mä olen kipeä. Minä mittasin kuumetta ja kaikkea. Sitten sanoin, että se on pakko lähteä, että kotiin ette jää.

Tiukkuus kantoi hedelmää, kahdeksasta lapsesta kuudella on nyt työpaikka. Kaikuranta luki itse työn ohessa lähihoitajaksi ja toimi viime vuodet kotipalvelussa.

Kaikuranta on yksi niistä 33 äidistä, joka palkittiin tänään äitienpäivämitalilla Säätytalolla Helsingissä. Tunnustus äitinä ja kasvattajana tehdystä työstä nostaa hänelle kyyneleet silmiin.

– Ajattelin, että mitä varten minulle tulee tällainen kirje. Ja sitten kun avasin sen, niin yllätyin kyllä todella paljon, onnen kyyneleitä vuodattava Kaikuranta kertaa.