Yle: Minister: "Vi ska utreda gemensam religionskunskap" 31.8.2012
Yle: Fairuz blev förbjuden att dansa
Undervisningsminister Jukka Gustafsson (SDP) vill utreda möjligheten för gemensam religionskunskap för barn som tillhör olika religiösa samfund, säger han till Radio Vegas granskande program Radar.
Gustafsson blir intervjuad i Radars program om religionsundervisning i islam och han säger att de exempel Radar ger på undervisningen inte hör till den finska grundskolan och inte heller till den officiella läroplanen.
- Jag fick problem då jag dansade i skolan, säger Fairuz, 18 år, i Åbo.
På islamtimmarna har hon fått lära sig att muslimer inte får dansa inför publik, att kvinnans plats är i hemmet och att flickor ska ha huvudduk och täcka det mesta av kroppen.
- Lärarnas ordförråd är inte lika stort som vårt och det kan vara svårt att förstå det som sägs, säger Kalsoom, 17 år, i Helsingfors.
Hennes klasskamrat Kosar fick idel röda krux i provet när hon svarade enligt shiamuslimsk tradition.
Samtidigt som de elever som är muslimer blir fler är det stor brist på islamlärare. Få är behöriga och det sker övertramp i undervisningen.
Arto Kallioniemi, professor i religionsdidaktik i Helsingfors, befarar att muslimerna i dag får religionsundervisning på betydligt sämre nivå än de som hör till kyrkan. Han anser att man i gymnasiet borde frångå indelningen i olika religioner och undervisa i gemensam religionskunskap för både kristna, muslimer och andra.
Undervisningsminister Jukka Gustafsson hakar på förslaget.
- Jag vill göra ett initiativ för att skapa en arbetsgrupp som ska utreda gemensam religionskunskap i skolan. Vi har skäl att syna religionsundervisningen djupare och på ett samhälleligt plan, säger Gustafsson.
Om gemensam religionskunskap skulle gälla enbart gymnasiet eller också för grundskolan vill Gustafsson inte ta ställning till än, då inte ens arbetsgruppen är tillsatt.
Här kan du läsa mera om Fairuz som blev förbjuden att dansa av sin islamlärare.
-----
Yle: Fairuz blev förbjuden att dansa
När Fairuz var 11 dansade hon magdans i skolan och blev tillrättavisad av sina islamlärare. Efter det ville hon inte dansa för publik på många år. Idag är hon 18 och har börjat dansa igen.
Det var talangshow i skolan och eleverna fick visa vad de kunde för publik. Fairuz dansade, och efter det kom islamläraren till henne och sade det inte passar sig för muslimer att dansa på allmän plats. Läraren sa också att Fairuz borde ha haft mera heltäckande kläder på sig. Hon hade dansat i en kort kjol och ärmlös blus.
- Det var alldeles galet, jag var ju liten och förstod inte vad jag hade gjort fel. Jag har alltid upplevt dansen som en del av mig själv, ett sätt att förverkliga mig själv, säger Fairuz idag.
Fairuz far Riadh Muthana berättar att hans dotter grät efter det som hände i skolan. Hon dansade ofta men bara ensam inne på sitt rum. Riadh försökte trösta henne och säga att hon själv avgör om hon vill dansa eller inte.
Fairuz familj är frisint muslimsk och föräldrarna kommer från Irak. Riadh Muthana talade med Radio Vega redan 2008, då var han upprörd över att islamundervisningen i skolan var så konservativ. Han har varit orolig för att hans barn ska bli påverkade i fel riktning av undervisningen.
- Min dotter kom hem från skolan och sa att muslimer inte får sjunga och dansa, att muslimska flickor inte får ha byxor eller simma med pojkar och män, berättar Riadh Muthana.
Abdisalam Ismail har varit Fairuz islamlärare i högstadiet, han är född i Somalia. Han anser, liksom läraren på lägstadiet, att muslimer inte ska dansa för publik, och att kvinnor ska täcka huvudet och armar och ben.
Fairuz har alltid simmat i simhall och hon har aldrig burit huvudduk. Det gör ingen i hennes familj. På islamtimmarna i skolan har hon lärt sig att kvinnor helst ska stanna hemma och inte umgås med andra än sin äkta man. Hon har också fått höra om och om igen att kvinnor borde ha huvudduk och heltäckande kläder.
Hennes yngre syskon har också kommit hem från skolan och frågat varför inte Fairuz och hennes mor bär huvudduk. Det upplever Fairuz som obehaglig påtryckning.
Islamläraren har blivit försiktigare
Abdisalam Ismail har varit Fairuz islamlärare i Turun Normaalikoulu i Åbo. Han är själv född i Somalia. Han säger att han numera undviker att tala om klädsel, simning, sång och dans på lågstadiet, eftersom elevernas föräldrar kommer från olika kulturer och tänker olika om de här frågorna. Han försöker också förklara att olika imamer tolkar islams regler olika.
Men för eleverna i högstadiet berättar Ismail att muslimska kvinnor ska täcka huvud och kropp, eftersom det står så i Koranen.
- Imamerna brukar vara ense om den tolkningen, säger Ismail.
För fyra år sedan var Ismail bestämdare i sina åsikter. Då sa han rakt ut att dans på allmän plats är förbjudet enligt islam. Han tyckte inte heller att man kunde tolka koranen olika vad gäller kvinnors klädsel.
Om en ung person gör något som inte passar ihop med islam, så brukar Ismail ta en pratstund med eleven. Han säger att dans skapar frågor: för vem dansar eleven, på vilken nivå, i vilket sammanhang. Men i grund och botten anser Ismail fortfarande att islam godkänner dans bara inom hemmets fyra väggar.
- Där går min egen personliga gräns, och där går också religionens gräns, säger Ismail.
Abdisalam Ismail är bokförare till utbildningen. Han har studerat pedagogik och skulle gärna bli behörig islamlärare. Men inträdeskraven till universitetet är hårda, och chanserna att han blir antagen är inte så stora.
Det råder stor brist på behöriga islamlärare i Finland. Man uppskattar på utbildningsstyrelsen att 6 000 elever nu får islamundervisning i Finland, och antalet väntas växa de närmaste åren. Enligt islamlärarnas förening finns det bara fem eller sex lärare är behöriga. Läs mer här
Fairuz har börjat dansa igen
Fairuz går på IB-linjen i gymnasiet. I fjol undervisade hon i magdans för andra elever i skolan, hon höll två olika kurser som ett led i ett projekt i skolan. Hon drömmer om att ställa upp med dans i talangjakt i teve. Hennes föräldrar har uppmuntrat henne och tycker att hon ska pröva sina vingar. Men Fairuz själv har beslutat vänta tills hon har gått ut skolan. Just nu vill hon koncentrera sig på skolarbetet.