sunnuntai 12. elokuuta 2012

HS: Muslimiturismin buumi voi ohittaa Suomen: "Kulttuurikysymykset haaste"

Helsingin Sanomat: Muslimiturismin buumi voi ohittaa Suomen: "Kulttuurikysymykset haaste" 12.8.2012

Maailman matkailuala varautuu globaaliin muslimiturismin buumiin. Sekä muslimiväestö että sen vaikutusvalta kasvavat, ja varsinkin öljyllä vaurastuneen Persianlahden alueen muslimit matkustavat yhä enemmän.

Suomen matkailualalle kysymys muslimiturismin kasvusta tulee enemmän tai vähemmän puun takaa.

"Ainakaan suoraan ei Suomessa varmaankaan ole mietitty muslimiturismin erityistarpeita. Päämarkkinamme ovat ykkösenä lähi-Venäjä ja sitten Euroopan maat", linjaa media- ja yhteiskuntasuhdepäällikkö Jari Ahjoharju Matkailun edistämiskeskuksesta (MEK).

Ahjoharju vertaa, että venäläisille tarjonta – ja asenteet – on saatu Suomessa pikkuhiljaa kuntoon.

"Muslimituristien osalta kulttuurikysymykset voisivat olla jonkinlainen haaste."

Ehkä ensimmäisenä muslimimatkailu asettaisi vaateita ravinnolle. Meillä ei ole esimerkiksi hotelleissa juurikaan tarjolla halal-lihaa, joka on teurastettu islamin edellyttämällä tavalla.

"Voisi kylläkin olla niin, että jotkin paikat ottaisivat agendakseen muslimit ja rakentaisivat konseptinsa sen varaan. Mutta kovin laajalle tarjonnalle en näe tarpeita", Ahjoharju makustelee.

Maapallon noin seitsemästä miljardista ihmisestä 1,8 miljardia on nyt muslimeita, ja heidän osuutensa väestöstä kasvaa. Muslimeista puolet on alle 25-vuotiaita.

Ehkä vielä oleellisempaa matkailulle on se, että muslimituristien käyttämä rahamäärä kasvaa jyrkemmin kuin heidän lukumääränsä. Kun muslimit kuluttivat matkustaessaan viime vuonna noin 102 miljardia euroa, oletetaan summan nousevan vuonna 2020 jo 156 miljardiin.

"Suosikkikohteita ovat olleet muut muslimimaat kuten Egypti, Malesia ja Indonesia. Nyt kuitenkin myös ei-islamilaiset maat miettivät vakavasti tätä turistiryhmää", tähdentää halal-matkoihin erikoistuneen singaporelaisen Crescentrating-matkanjärjestäjän edustaja Fazal Bahardeen.

Taloustutkimusta tekevä Economist Intelligence Unit arvioi, että muslimimatkailijoiden tarpeet luovat bisnesmahdollisuuksia laajalle sektorille.

"Lähtien ruoasta ja islamilaisesta (korottomasta) pankkijärjestelmästä, tämän alan teollisuus on laajenemassa muun muassa lääkkeisiin ja muotiin."

Helsingin Islam Keskus ei vastannut STT:n lähettämiin kysymyksiin siitä, mitkä voisivat olla muslimituristien tarpeet Suomessa.