Helsingin Sanomat, pääkirjoitus: Piilohyväksyntä levittäisi Norjan iskujen mallia 14.8.2012
Norjassa eilen julkistettu raportti Utøyan ja Oslon viimekesäisistä terrori-iskuista oli laaja ja yksityiskohtainen mutta ytimeltään ei silti kovin yllättävä.
Yksittäisen tekijän hyvin poikkeuksellisia tekoja on vaikea estää ennalta. Iskujen aikana poliisi olisi voinut toisin toimien vähentää uhrien määrää.
Tapahtumien kulkua 22. heinäkuuta 2011 on jo ruodittu julkisuudessa. Poliisin olisi pitänyt oivaltaa tilanteen vakavuus nopeammin ja käynnistää mittavammat toimet. Ongelmat kertautuivat, ja myös huono onni vaivasi.
Vaikeampi kysymys on, olisiko teko voitu estää ennakolta. Jälkeenpäin katsoen tekijä on ripotellut ympärilleen pieniä vihjeitä päänsä sisäisen maailman synkkyydestä ja suunnitelmiensa määrätietoisuudesta.
Vaatisi kuitenkin tiukkaa valvontayhteiskuntaa, jotta mahdollisiin rikoksentekijöihin päästäisiin käsiksi varhaisessa vaiheessa.
Suomen näkökulmasta toisen maan poliisin toimia olennaisempia ovat Norjan tapahtumista nousevat yleisemmät kysymykset.
Norja on Suomea muistuttava pohjoismainen yhteiskunta, joten myös ääri-ilmiöiden kitkemisessä voi ottaa oppia naapurin kokemuksista.
Norjan iskujen tekijällä oli koulusurmaajien tavoin pyrkimys saada teoilleen mahdollisimman suuri julkisuus. Oslon ja Utøyan tapauksissa tekijällä oli iskuilleen kuitenkin myös jäsentynyt poliittinen perustelu.
Vaikka olisi eri mieltä ideologisen vuodatuksen analyysista ja johtopäätöksistä, voi päätellä, että tekijä uskoi saavansa iskuilleen hyväksynnän ainakin vuosikymmenten päästä.
Siksi vastaavien iskujen toistumisen kannalta keskeinen kysymys on, esiintyykö yhteiskunnassa hyväksyntää tai piilohyväksyntää esimerkiksi islamin vaikutuksen torjumiselle laittomilla keinoilla.
Jos löytyy, houkutus väkivallan käyttöön kasvaa.
Hyväksynnän ei tarvitse lähteä väestön enemmistöstä, mutta yksi merkittävä kynnys ylitetään, jos kovan linjan islaminvastaisuus alkaa löytää järjestäytyneitä muotoja yksittäisten ihmisten henkilökohtaisen ajattelun lisäksi.
Suomen historiasta löytyy ajanjaksoja, jolloin väkivallan käytöstä on tullut joissakin piireissä hyväksyttyä esimerkiksi hallitsijoiden tai vastakkaisen laidan ääriajattelun vastustamisessa.
Paras oppi, mitä Norjasta voidaan saada, ei liity poliisin toimiin iskupäivänä tai sitä edeltävänä aikana. Uudet iskut ovat sitä epätodennäköisempiä, mitä yksiselitteisempi muiden ihmisten torjunta tekojen motiiveja kohtaan on.
Ratkaisevia eivät ole poliitikkojen tai valtion keulakuvien lausunnot vaan ruohonjuuritason mielipiteet. Jos mahdollisten iskujen suunnittelija onnistuu luomaan itselleen käsityksen, että hän taistelee asian puolesta, josta kaikki arjessaan puhuvat mutta jonka päättäjät tietoisesti torjuvat, se vain yllyttää häntä ristiretkellään.
Siksi sensuurivaatimukset ja kiellettyjen sanojen listat ovat usein tehottomia ääriajattelun hillitsemisessä. Höyryjen purkaminen värikkäässä verkkokeskustelussa voi ulkopuolisen silmin muistuttaa väkivaltaista ideologiaa rakentavaa ja kannatusta sille houkuttelevaa yhteisönmuodostusta, vaikka kyse on kahdesta eri asiasta.
Paineita purkava ja paineita kasaava toiminta on syytä erottaa toisistaan. Vaikka äärioikeistoksi hyvin yleistäen kutsutun ilmiön lisääntyminen Euroopassa todistetaan yleensä kovan linjan puolueiden kannatuksen lisääntymisellä, osallistuminen poliittiseen toimintaan, asioiden julkinen käsittely ja mukautuminen yhteisiin pelisääntöihin voi lopulta viedä piilotukea väkivaltaisilta toimijoilta.
Toisen maailmansodan pitkä varjo näkyy yhä suhtautumisessa äärioikeistoon. Koska Mussolini ja Hitler nousivat valtaan osittain vaalien avulla, puolueiden vaalimenestykseen suhtaudutaan hyvin hermostuneesti.
Samaan aikaan todelliset uhkat syntyvät jossain muualla, poissa julkisuudesta. Norjan esimerkki osoittaa, että jopa yksi ihminen kuviteltuine tukijoukkoineen voi halutessaan saada aikaan pahaa jälkeä.