Karjalainen: Osama Alaloulou: Ole esimerkki kunnon kansalaisesta 1.10.2014
Totuus on, että monet al-Assadin hallintoa vastaan taistelevat Syyrian muslimit tarkastelevat konfliktia uskonnollisin termein ja kutsuvat jihadia avuksi saadakseen asialleen moraalista auktoriteettia sekä tukea toisilta muslimeilta. Kansainvälinen yhteisö jätti heidät yksin Assadin julmuuden armoille.
Jihad on kuitenkin vaikeasti määriteltävä käsite, sillä jihadin julistaminen on riippunut monista tekijöistä, kuten geopolitiikasta, poliittisesta vaikutusvallasta ja paikallisista olosuhteista.
Brittiläiset muslimioppineet antoivat äskettäin fatwan, joka julisti, että ”velvollisuus sitoo britit ja muut EU-kansalaiset kotimaihinsa islamilaisen teologian ja oikeuskäytännön mukaan. Siten on kiellettyä (haram) matkustaa Syyriaan taistelemaan minkään osapuolen joukoissa”.
Nykymaailmaa asuttavat kansallisvaltioiden kansalaiset, valtiosta riippumattomat toimijat ja erilaiset uskonnolliset ja etniset ryhmät, jotka kaikki uskovat eri ideologioihin. Näin jihad-keskustelusta on tullut entistä monimutkaisempaa.
Ei ole olemassa yhtä ainoaa islamilaista valtiota, vaan monia. Jokaisella islamilaisella liikkeellä ja eri paikoilla on oma johtajansa, joka väittää olevansa muslimien johtaja ja muiden johtajien vastustaja. Niinpä esimerkiksi Isisin johtajakin on al-Qaidan johtajan vihollinen.
Johtajan merkityksestä kertoo islamilainen perimätieto, jonka mukaan Profeetta Muhammad sanoi: ”Hallitsija on kuin kilpi, ja taistelu käydään hänen johdollaan.”
Todennäköisesti vanhempasi eivät halua, että matkustat taistelemaan Syyriaan, ja Koraanin mukaan heidän tahtonsa vastustaminen merkitsee myös Allahin tahdon vastustamista, kun Hän sanoo: ”Olemme myös määränneet ihmisen pitämään huolta vanhemmistaan; hänen äitinsä on kantanut häntä äärimmäiseen uupumukseen saakka, ja hänen vieroittamisensa on kestänyt toista vuotta.” (Suura 31:14) ”Herrasi on määrännyt, että palvelette yksin Häntä, ja teidän tulee tehdä hyvää vanhemmillenne.” (17:23)
Lisäksi Allah sanoo: ”Onko hyvyyden palkka muu kuin hyvyys?” (Suura 55:60)
Sinun tarvitsee vain pysähtyä hetkeksi miettimään, onko se kaikki sen arvoista? Suomi tarjoaa sinulle esimerkiksi yhden maailman parhaista koulutusjärjestelmistä sekä poliittista ja uskonnollista vapautta. Mutta matkasi Syyriaan aiheuttaa Suomessa epävakautta ja lisää ääriliikkeiden uhkaa.
Loppujen lopuksi sinun matkasi voidaan nähdä Suomen palkitsemisena pahalla, ei hyvällä. Ja jälleen toimit Allahin järjestystä vastaan.
Eikä tarvitse kuin pohtia Jumalan profeetta Muhammadille ensimmäisenä paljastamaa Koraanin suuraa: ”Lue julki Herrasi nimeen, joka on luonut. Hän, joka on opettanut käyttämään kynää. Opettanut ihmiselle sen, mistä tämä ei ennen tiennyt” (Suura 96: 1-4-5) ja Muhammadin perimätietoa (hadith), joka sanoo: ”Kun ihminen kuolee, hänen tekonsa tulevat päätökseen kolmea asiaa lukuun ottamatta: Sadaqah Jariyah (lakkaamatonta hyväntekeväisyyttä); tietämystä, josta on hyötyä, ja hyveellistä jälkeläistä joka rukoilee hänen puolestaan.”
Voimme ymmärtää näistä molemmista, että on islamin opinkappale, että muslimin täytyy pyrkiä tiedon tavoitteluun.
Suomi tasoittaa tietä tämän tiedon luokse ja avaa ovia hyvään elämään.
Tasapainota moraaliset velvollisuutesi Suomea kohtaan olemalla hyvä esimerkki kunnon kansalaisesta ja samalla tukija viattomille syyrialaisille.
Oikeaa tukea ei voi antaa lentämällä taistelemaan vaan ymmärtämällä heitä, kun he sanovat, etteivät halua Syyriaan lisää sotajoukkoja.
Saatat kuvitella, että marttyyrikuolema on ihanteellinen kuolema. Mutta mitä jos kuoletkin muslimiveljesi käden kautta?
Osama Alaloulou
Kirjoittaja on yhteiskuntatieteiden maisteri ja kansainvälisen ihmisoikeuslainsäädännön opiskelija Åbo Akademissa.